5 voordelen en 3 nadelen van online sociale netwerken

Digitaal / 20 mei 2011
Tino Meijn
Tino Meijn
Directeur, CorporatieNL

Het grootste deel van alle werknemers heeft een Linkedin-account. Het aantal professionals op Facebook is enorm gegroeid. En Twitter is inmiddels een van de belangrijkste nieuwskanalen van de wereld. Wat doet iedereen daar en waarom gebruiken zoveel mensen Social Media? En waarom slagen sommigen erin het succesvol in te zetten terwijl anderen flink onderuit gaan? Ontdek de geheimen en de valkuilen.

Training

Tijdens de events en trainingen van CorporatieNL besteden we aandacht aan de voor- en nadelen. Bovendien leer je de do’s and dont’s kennen en ga je praktisch aan de slag. Bekijk het overzicht van events en trainingen.

Waarom

Is Social Media de oplossing voor alle organisatiezorgen? Nee, zeker niet. Maar werknemers zijn actief in online sociale netwerken omdat zij beseffen dat het voordelen brengt. Zowel voor hen persoonlijk als voor voor hun werk. De 5 voordelen en 3 nadelen op een rij.

Voordelen

1. je ontmoet interessante contacten. Mensen die je nog niet kent, die je regelmatig in het echte leven spreekt of mensen die je uit het oog verloren bent.
2. een bron van kennis voor alles wat je zakelijk of privé wilt weten. Vraag het in het netwerk en er is altijd wel iemand met het juiste antwoord.
3. invloed op zoekmachines. Ooit jouw eigen naam gegoogled? Als je een Linkedin-profiel hebt dan zie je deze als eerste resultaat verschijnen. En recruiters, zakenpartners, collega’s dus ook.
4. het is gratis. Een account aanmaken en actief zijn in de belangrijke online sociale netwerken kost je niets.
5. er is al publiek aanwezig. Wellicht heb je ooit getracht een eigen community te starten? Daar kwam niemand naartoe hè? Bij online sociale netwerken is het publiek er al, je hoeft alleen maar aan te schuiven.

Nadelen

1. de ‘mafkezen’. Je komt ze zeker tegen. Omdat de netwerken open zijn, is het niet te vermijden dat je af en toe iemand tegenkomt met een buitenissige kijk op de wereld.
2. stroom van berichten. In de online sociale netwerken is het goed vantevoren te bepalen wat je er komt doen. Anders word je overspoeld door teveel en te diverse berichten. Mogelijk heeft jouw Communicatieafdeling een digitale communicatiestrategie waarin je kunt opzoeken wat je allemaal wel en niet moet doen. Je moet focus aanbrengen, dat behoedt je voor een overvloed aan impulsen.
3. tijd en aandacht nodig. Eenmaal in een netwerk is het zaak jouw profiel, contacten of discussies te onderhouden. Bijvoorbeeld eens per week of dagelijks een rondje maken. Dat houdt het effectief.

Overtuigd?

Ben je overtuigd van de voordelen of juist van de nadelen? Het is afhankelijk van jouw specifieke situatie en jouw eigen doelen of je Social Media als een kans of als een bedreiging ervaart. Tijdens onze events en trainingen gaan we hier dieper op in. En we ontwikkelen samen met jou een praktische aanpak die precies bij jouw organisatie past. Kom dus ook naar een van de events of trainingen.