Home » Media » 5 voordelen en 3 nadelen van online sociale netwerken

5 voordelen en 3 nadelen van online sociale netwerken

Ongeveer 1 op de 2 werknemers heeft een Linkedin-account. Het aantal professionals op Facebook is enorm gegroeid. En Twitter is inmiddels een van de belangrijkste nieuwskanalen van de wereld. Wat doet iedereen daar en waarom gebruiken zoveel mensen Social Media? En waarom slagen sommigen erin het succesvol in te zetten terwijl anderen flink onderuit gaan? Ontdek de geheimen en de valkuilen.

Training
Tijdens een van Nederlands meestgevolgde Social Media trainingen besteden we aandacht aan de voor- en nadelen. Bovendien leert u de do’s and dont’s kennen en gaat u praktisch aan de slag. Bekijk de training.

Waarom
Is het de oplossing voor alle organisatiezorgen? Nee, zeker niet. Maar werknemers zijn actief in online sociale netwerken omdat zij beseffen dat het voordelen brengt. Zowel voor hen persoonlijk als voor voor hun werk. De 5 voordelen en 3 nadelen op een rij. Volg ook de interessante Social Media training.

Voordelen
1. u ontmoet interessante contacten. Mensen die u nog niet kent, die u regelmatig in het echte leven spreekt of mensen die u uit het oog verloren bent.
2. een bron van kennis voor alles wat u zakelijk of privé wilt weten. Vraag het in het netwerk en er is altijd wel iemand met het juiste antwoord.
3. invloed op zoekmachines. Ooit uw eigen naam gegoogled? Als u een Linkedin-profiel heeft ziet u deze als eerste resultaat verschijnen. En recruiters, zakenpartners, collega’s dus ook.
4. het is gratis. Een account aanmaken en actief zijn in de belangrijke online sociale netwerken kost u niets.
5. er is al publiek aanwezig. Wellicht heeft u ooit getracht een eigen community te starten? Daar kwam niemand naartoe hè? Bij online sociale netwerken is het publiek er al, u hoeft alleen maar aan te schuiven.

Nadelen
1. de ‘mafkezen’. U komt ze geheid tegen. Omdat de netwerken open zijn, is het niet te vermijden dat u af en toe iemand tegenkomt met een buitenissige kijk op de wereld.
2. stroom van berichten. In de online sociale netwerken is het goed vantevoren te bepalen wat u er komt doen. Anders wordt u overspoeld door teveel en te diverse berichten. Mogelijk heeft uw Communicatieafdeling een Social Media strategie waarin u kunt opzoeken wat u allemaal wel en niet moet doen. U moet focus aanbrengen, dat behoedt u voor een overvloed aan impulsen.
3. tijd en aandacht nodig. Eenmaal in een netwerk is het zaak uw profiel, contacten of discussies te onderhouden. Bijvoorbeeld eens per week een rondje maken. Dat houdt het effectief.

Overtuigd?
Bent u overtuigd van de voordelen of juist van de nadelen? Het is afhankelijk van uw specifieke situatie en uw eigen doelen of u Social Media als een kans of als een bedreiging ervaart. Tijdens onze training gaan we hier dieper op in. En we ontwikkelen samen met u een praktische aanpak die precies bij uw organisatie past. Kom dus ook naar een van Nederlandse meestgevolgde Social Media Trainingen.

Lees ook
1. Zes twitterstrategieën voor uw organisatie en hoe die uit te voeren
2. Maakt Social Media uw communicatieadviseur overbodig?
3. Heeft uw huidige Communicatieafdeling in de toekomst nog toegevoegde waarde?
4. Zo netwerkt u met Linkedin
5. Waarom Social Media u teveel tijd kost