Personeel eruit bonjouren zonder schuldgevoel? 6 tips voor personeelsbeleid

Corporatie / 06 mei 2016
Piet van Gelder
Piet van Gelder
Eigenaar, Van Gelder Training & Advies

Uw personeel eruit gooien. Dat kan toch niet zomaar? Wat is er mogelijk op het gebied van personeelsbeleid bij het aannemen van personeel, waardoor u bij vervelende akkefietjes niet met lege handen staat? Piet van Gelder geeft u 6 tips voor personeelsbeleid.

Uiteraard hoopt u bij het binnenhalen van een nieuwe medewerker dat u een plezierige en duurzame relatie aangaat. Op voorhand van het slechte uitgaan is nooit de bedoeling. Toch kan het geen kwaad enkele zaken vooraf uit te zoeken en te regelen bij het aannemen van nieuw personeel. Niemand zit immers te wachten op imagoschade als zich onverhoopt een incident binnen uw corporatie voordoet. Hier volgen 6 tips bij het aannemen van personeel.

1. Raadpleeg openbare bronnen

Wie vooraf een goed beeld wil krijgen van een sollicitant, kan natuurlijk openbare bronnen op internet raadplegen. Voorwaarde hierbij is wel dat iemand ook vooraf toestemming moet hebben gegeven voor het uitvoeren van zo’n onderzoek. Een openbare Facebookpagina biedt nog weleens een interessant inkijkje in iemands doen en laten. Let op! ‘Vriendjes’ met iemand worden onder een valse naam of identiteit mag niet.

2. Vraag naar referenties en om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

U kunt de sollicitant vragen om referenties. Ook hiervoor geldt dat een sollicitant toestemming moet geven om deze referenties te benaderen. Door navraag te doen bij deze personen of instanties, komt u ongetwijfeld meer te weten. Overigens mag u niet ‘zomaar’ alles vragen over de persoon in kwestie, het moet gericht gaan over iemands functioneren. Een Verklaring Omtrent het Gedrag is nog geen garantie dat er niets mis kan gaan, maar het is wel fijn om te weten dat iemand een dergelijke verklaring kan overleggen.

3. Controleer diploma’s

Wilt u zeker weten of iemand ook daadwerkelijk de opleidingen heeft gevolgd die op zijn cv staan? Denk dan eens aan een diplomacheck.

4. Bekijk of er een waarschuwingslijst is 

Woningcorporaties die deelnemen aan het samenwerkingsverband De Maaskoepel, hebben van de Autoriteit Persoonsgegevens (voorheen College Bescherming Persoonsgegevens) goedkeuring gekregen voor het opstellen van een waarschuwingslijst voor probleemhuurders. Daarop worden huurders geregistreerd tegen wie een ontruimingsvonnis is uitgesproken. Woningcorporaties kunnen zo probleemhuurders tijdig signaleren, om eventuele maatregelen te nemen of hulpverlening in te schakelen.

Wanneer er behoefte is om niet zozeer probleemhuurders te registreren maar ook medewerkers van woningcorporaties die ongeoorloofd gedrag vertonen op een lijst te zetten, is het het overwegen waard om in een samenwerkingsverband een dergelijke lijst te starten. Op deze wijze kunt u met elkaar proberen mensen met verkeerde intenties buiten de branche te houden. Lees hier meer over de waarschuwingslijsten.

5. De kandidaat lijkt ideaal, en dan….

Net zoals verliefde stellen die hun huwelijk aangaan op huwelijkse voorwaarden, kunt u als corporatie bepaalde maatregelen in het arbeidscontract opnemen. Niet voor ‘als het goed gaat’, maar juist omdat er ook dingen fout kunnen gaan. Daar ligt dus geen wantrouwen aan ten grondslag, maar transparantie: van elkaar weten waar je aan toe bent.

6. Wees transparant over welke maatregelen uw corporatie neemt bij incidenten

Neem expliciet in het arbeidscontract of bedrijfsreglement een passage op waarin staat wat u als corporatie mag doen als er vermoedens zijn van diefstal, fraude etc. Bijvoorbeeld:

  • In welke gevallen mag de organisatie gebruikmaken van een verborgen camera?
  • In welke situaties mag de organisatie de mail van de medewerkers controleren?

Geef aan wat voor het bedrijf reden voor ontslag op staande voet is of welke sancties er kunnen volgen bij ongeoorloofd gedrag.

Door de nieuwe medewerker te laten tekenen voor het arbeidscontract en het bedrijfsreglement, is deze bij het aangaan van het dienstverband op de hoogte van deze maatregelen. Dat maakt dat u een stuk sterker staat dan wanneer u dit soort zaken niet van te voren hebt geregeld.