Doorbraak: huisuitzettingen kunnen met 75 procent dalen

Vastgoed / 20 februari 2015
Redactie
Redactie
Redactie, CorporatieNL

Jongerius Huurdesk, een nieuwe afdeling bij gerechtsdeurwaarderskantoor Jongerius, dringt het aantal huisuitzettingen stevig terug. Door een integrale aanpak met behulp van nieuwe vindingen, zoals het versturen van digitale betaallinks en het contacten van huurders via WhatsApp, daalt het aantal wanbetalers aanzienlijk.

Op die manier kan het aantal huisuitzettingen tot wel 75 procent worden verminderd. Een ontwikkeling die woningcorporaties jaarlijks een besparing van 50 miljoen euro kan opleveren.

Uit een gezamenlijk onderzoek van Jongerius Huurdesk en CorporatieNL, het belangrijkste kennis- en communicatieplatform voor de woonsector, blijkt dat het incassoproces van veel corporaties nog niet aansluit op de wensen van deze tijd. Bovendien voert het merendeel van de corporaties het incassoproces intern uit, terwijl bij Jongerius Huurdesk meer specialistische kennis aanwezig is. Tegelijkertijd neemt de druk op corporaties toe om zich te richten op hun kerntaak; het aanbieden van kwalitatief goede woningen voor kwetsbare groepen uit de samenleving.

Wanbetalers benaderen via WhatsApp

Om betaalachterstanden beter aan te kunnen pakken is Jongerius Huurdesk opgezet: een gespecialiseerd team dat corporaties adviseert in het totale incassoproces. Onder meer door het inzetten van geavanceerde tools weet Jongerius Huurdesk het aantal huisuitzettingen sterk terug te dringen. “We maken gebruik van software die huurders naar betalingsgedrag indeelt en segmenteert. Hierdoor kunnen we huurders op basis van gedrag en hun persoonlijke situatie benaderen. Daarmee worden veel betere resultaten bereikt”, vertelt Minco Dermois, operationeel directeur bij Jongerius. “Zo kunnen we huurders per sms of WhatsApp laten weten dat de huur nog niet is voldaan. Een andere mogelijkheid is om hen na werktijd of in het weekeinde te bellen. Nog een optie is om de huurder een e-mail met betaallink te sturen, waarbij online gecontroleerd kan worden of de huurder zijn toezegging om te betalen ook nakomt.”

Digitale acceptgiro’s

Jongerius Huurdesk maakt het verder mogelijk om de huurders van deelnemende corporaties aan te sluiten op een digitaal betalingsplatform. Hieruit worden onder andere digitale acceptgiro’s verzonden, zodat huurders snel en veilig hun achterstallige huur kunnen overmaken. Blijft de betaling ook dan nog achterwege, dan wordt er direct actie ondernomen. Dermois: “De ene corporatie zet in op een sociale aanpak als schuldhulpverlening, anderen willen het liefst een deurwaarder met pinautomaat de wijk in sturen. Wij kunnen beide diensten aanbieden en zijn daarin uniek.”

Benieuwd naar de ervaringen en toepassingen van vooraanstaanden personen uit de sector op het gebied van huurincasso en betalingsachterstanden? Onder meer Woonbond-directeur Ronald Paping en KleurrijkWonen-bestuurder Jaap van Dam vertellen. Klik hier.