Een startgesprek voeren, hoe doet u dat?

Corporatie / 07 januari 2015
Danielle Wol
Danielle Wol
Redacteur, CorporatieNL

Het nieuwe jaar begint altijd met het startgesprek. Een essentieel gesprek waarin u de doelstellingen en de werkwijze van het komende jaar bespreekt met uw medewerkers. Het is dé kans voor u om erachter te komen welke wensen en verwachtingen uw medewerker van het komende jaar heeft. Misschien heeft uw medewerker ideeën of voorstellen waar u zelf nog niet aan dacht. Stel uzelf eerst de vraag: ‘Wat zijn het komende jaar de doelstellingen van het bedrijf en de afdeling?’ Vervolgens maakt u samen met uw medewerker afspraken over zijn bijdrage bij het realiseren van de doelstellingen.

Belangrijke vragen en gesprekspunten

Stel uw medewerker de volgende vragen:

  • Wat voor bijdrage verwacht u van hem? Welke competenties zijn daarbij nodig en heeft de medewerker deze in voldoende mate in huis?
  • Welke mogelijkheden ziet de medewerker voor zichzelf?
  • Wat zijn de wensen en verwachtingen van de medewerker? En in welke mate sluiten deze aan op de doelstellingen en taken van de afdeling?
  • Heeft uw medewerker het naar zijn zin op zijn werk? Zit uw medewerker nog op de goede plek?
  • Welke talenten heeft uw medewerker die hij niet direct nodig heeft voor de functie? Zijn er andere mogelijkheden binnen het bedrijf om deze talenten in te zetten?
  • Welke ontwikkel- en loopbaanmogelijkheden ziet u voor uw medewerker binnen het bedrijf?

Competenties en gedrag

Competenties zoals samenwerken, klantgerichtheid, resultaatgerichtheid, creativiteit en communicatieve vaardigheden zijn nodig om een functie goed uit te voeren. Maar hoe uiten deze competenties zich? Welk gedrag verwacht u van uw medewerker?

  • Samenwerken: Uw medewerkers richten zich op een gemeenschappelijk doel. Ze helpen collega’s waar nodig uit eigen beweging.
  • Klantgerichtheid: Uw medewerkers tonen inzet om de wensen van bewoners te achterhalen. Ze kennen de specifieke problemen van bewoners en ze houden de klant tevreden. Resultaatgerichtheid: Uw medewerkers richten acties en beslissingen op het realiseren van concrete doelen. Ze zijn energiek en gedreven om op korte termijn resultaten te boeken.
  • Creativiteit: Uw medewerkers brainstormen regelmatig. Ze halen inspiratie uit elkaar.
  • Communicatieve vaardigheden: Uw medewerkers bespreken feiten, ideeën en meningen met elkaar. Problemen bespreken ze met elkaar en ze proberen er samen uit te komen. Ze praten niet alleen, maar ze luisteren ook.

Evaluatie

De evaluatie van uw medewerker komt aan de orde in het functioneringsgesprek en het beoordelingsgesprek. In het functioneringsgesprek komt u terug op eerder gemaakte afspraken en bespreekt u welke resultaten tot nu toe zijn behaald. Hoe heeft de medewerker zich tot nu toe ontwikkelt? In het beoordelingsgesprek beoordeelt u het werk van uw medewerker. Ook bespreekt u hoe de samenwerking met andere collega’s verloopt.

Maak duidelijke afspraken en leg ze vast

Zorg ervoor dat de gemaakte afspraken met uw medewerker duidelijk zijn en noteer ze. Hierdoor voorkomt u misverstanden. Vervolgens legt u de afspraken vast. Gebruik bijvoorbeeld het formulier ontwikkel- en beoordelingscyclus. Onderteken allebei het formulier en geef uw medewerker een kopie. Het origineel bewaart u in het personeelsdossier.

En nu aan de slag…

Ook u kunt een effectief startgesprek voeren met uw medewerker. Goede training kan hierbij helpen. Denk eens aan de training Functionerings- en Beoordelingsgesprekken. Na deze training heeft u binnen een mum van tijd heldere afspraken op tafel. Duidelijkheid voor u en uw medewerker.