Nico Overdevest (Rochdale): “Minder systemen, minder kosten”

Digitaal / 15 januari 2015
Redactie
Redactie
Redactie, CorporatieNL

Rochdale, dat was toch de corporatie die onder verscherpt toezicht kwam te staan? Klopt, maar het is ook de corporatie die inmiddels gecentraliseerd is en vier reorganisaties achter de rug heeft. Nu staat Rochdale aan de vooravond van een andere grote stap: een ingrijpende systeemverandering.

Door Thomas de Heide

Nico Overdevest is sinds 2010 één van de drie nieuwe Rochdale-bestuurders en verantwoordelijk voor de portefeuille Financiën en Bedrijfsvoering. De invoering van deze systeemverandering valt ook onder hem. De belangrijkste reden voor zijn switch? Overdevest wil Rochdale (de corporatie telt 40.000 woningen en opereert in Amsterdam en omgeving) met behulp van een nieuw systeem meer eenheid geven en medewerkers op de werkvloer maximaal ondersteunen. “Onze vestigingen werkten op een bepaald moment als eigen, kleine corporaties met allerlei verschillende systemen. Deze vestigingen zijn inmiddels gesloten en de afzonderlijke bedrijven die we hadden voor projectontwikkeling en onderhoud – ook met eigen ICT-systemen –zijn inmiddels geïntegreerd, maar de verscheidenheid aan systemen is door deze historie deels nog blijven bestaan.” En dat druist in tegen zijn visie. “We willen binnen Rochdale één manier van werken, één beleid en een maximale ondersteuning door ICT. Dan moet je je medewerkers ook zo veel mogelijk met dezelfde programma’s laten werken.”

Beperkte randactiviteiten

Waar de meeste corporaties momenteel de overstap maken naar het zogenoemde integraal denken door één alles overkoepelend systeem in te voeren is Overdevest daar niet gelijk een voorstander van. De bestuurder gelooft wel in zo min mogelijk systemen. “Als je één product afneemt van één softwareleverancier krijg je tools die op onderdelen beperkte kwaliteit hebben en doe je concessies aan de functionaliteit van je systeem. Ik geloof dat ICT betere ondersteuning biedt als je specialistische tools van andere leveranciers aansluit op het basissysteem.”

Focus verschuift

Dat Rochdale naar een aanpassing van het systeem kijkt, komt volgens Overdevest niet alleen door de centralisatie. De belangrijkste reden is dat de huidige leverancier heeft aangekondigd te stoppen met het ondersteunen van een van de basissystemen waar de corporatie op draait. Ook de toegenomen focus op efficiency speelt een rol. “Door reorganisaties is Rochdale al fors gekrompen, al kan deze systeemverandering er voor zorgen dat we nog efficiënter gaan werken.” Het duurt overigens nog wel even voordat Rochdale dat daadwerkelijk in de portemonnee voelt. “De komende jaren moeten we investeren in de aanpassing, pas daarna leidt dit tot minder kosten.”

Online

Met het afgeslankte systeem wil Overdevest voor zijn medewerkers bulkprocessen en afdeling overstijgende kwesties vergemakkelijken, zoals huurmutaties, incasso’s en reparatieverzoeken. Ook zet Rochdale in op het verbeteren van de online dienstverlening. Zo wordt momenteel een online portal voor huurders ontwikkeld waar niet alleen reparatieverzoeken en vragen kunnen worden ingediend, maar waar bijvoorbeeld ook de e-versie van het bewonersblad gelezen kan worden. “Hier is, zeker bij de oudere doelgroep, een geleidelijke introductie voor nodig; niet iedereen zal zijn zaken online willen regelen. Maar banken en energieleveranciers is het ook gelukt, dus waarom zou dat bij ons niet ook het geval zijn?”