5 tips: Zo pak je woonoverlast (juridisch) aan
1. Blijf objectief
Neem de klachten van de klagende buurtbewoners niet bij voorbaat als absolute waarheid aan. Blijf kritisch, sta boven de strijdende partijen en probeer (hoe lastig ook) zelf te beoordelen of de klagers in hun gelijk staan. Sommige klachten, zoals geluidsoverlast, zijn erg subjectief van aard. Wat de één als ondraaglijk beschouwt, kan de ander nauwelijks hinder van ondervinden.
2. Dossiervorming
Bouw een dossier op. Belangrijk is, dat goed (en bewijsbaar) wordt vastgelegd (1) wie er klagen c.q. of de klachten van meerdere bronnen komen (2) wat de aard van de klachten is, (3) hoe vaak de overlast wordt ervaren, op welke tijdstippen en hoe lang. Laat de klagers een cijfer toekennen in welke mate de overlast hun leven beïnvloedt.
3. Tussentijdse beoordeling
Beoordeel na een periode van plusminus 4 maanden het dossier. Je hebt dan vaak een eerste indruk of de klachten gegrond kunnen zijn en of er nog een basis voor een minnelijke oplossing is. Indien de betrokkenen ondanks hun geschil van goede wil lijken te zijn, is het raadzaam om, onder leiding van de verhuurder of een mediator, een bespreking te arrangeren tussen alle betrokkenen.