Ben jij digiproof? Start met je visiedocument

Digitaal / 22 mei 2017
Redactie
Redactie
Redactie, CorporatieNL

Ben jij diegene die droomt van alle digitale mogelijkheden? Met dit handige document maak jij een start om je digitale dromen waar te maken!

Aan de slag met een visiedocument
Een missie is niet hetzelfde als een visie. “Ja, logisch” horen we je denken. Toch moeten sommige organisaties daar regelmatig aan herinnerd worden. Het op papier zetten van de toekomstvisie van de organisatie is niet 1,2,3 gepiept. Maar wel extreem belangrijk. Zo belangrijk zelfs dat je het in één keer goed moet doen. Een duidelijke visie geeft je houvast tijdens deze turbulente reis. Daar kan menig corporatie wel wat hulp bij gebruiken. We hebben een aantal vragen voor je klaargezet die je zullen helpen bij het uitwerken van je visie.

Zet de eerste stappen naar een digiproof corporatiebestaan met de volgende tips:

  1. Doe het met elkaar
    Een visie op papier zetten doe je niet alleen. Daar betrek je je collega’s, stakeholders en andere belanghebbenden bij. Je maakt namelijk langetermijnkeuzes die ongetwijfeld gevolgen gaan hebben voor de bedrijfsvoering. Daarbij wil je natuurlijk draagvlak en betrokkenheid creëren.
  2. Heb een missie
    Daar is ‘ie. De missie. Zorg dat je er een hebt. De koers die jouw organisatie vaart en waarom dit zo is. Wat wil je als corporatie uitdragen en waar staan jullie voor?
  3. Wat is er in de branche gaande?
    Als je een visie op papier wilt zetten, moet je natuurlijk weten wat er in de branche speelt. Wat zijn de trends en ontwikkelingen? Hoe kun je hierop anticiperen? Wat zijn de verwachtingen van de doelgroep? Wat gebeurt er onderling? Denk bijvoorbeeld aan samenwerkingsverbanden, nieuwe spelers en nieuwe producten of diensten.
  4. Waar wil de organisatie naartoe?
    Neem het organisatiebeleid onder de loep. Waar werken jullie met zijn allen naartoe? Waar staat de corporatie over 5 jaar en wat zijn de belangrijkste pijlers? Binnen hoeveel tijd wil je welke doelen bereiken? Wat zijn prioriteiten? Vergeet natuurlijk niet om dit door te vertalen naar ‘online’ om ook echt een digiproof organisatie te worden. Zet duidelijk op papier wat je bereikt wilt hebben en wanneer. Zorg dat je een duidelijk beeld hebt en verbind de doelen hieraan.
  5. Wat zijn de gevolgen van je keuzes?
    Denk na over de gevolgen van je keuzes. Het uitwerken van doelscenario’s kan je hierbij helpen. Zo kun je van tevoren al inschatten of de gemaakte keuzes het gewenste effect zullen hebben. Denk vooral ook na over wat je als organisatie niét meer gaat doen. Draagt het niet bij aan je uiteindelijke doel? Stop ermee!
  6. Aanpakken
    Als de dromen en toekomstplannen op papier staan, betekent niet dat het klaar is. Uiteindelijk moet je de dromen gaan verwezenlijken. In de laatste stap van het opstellen van een visiedocument kies je daarom een aantal strategieën hoe je jouw doelen gaat bereiken.

Heb je alle stappen doorlopen? Dan ben je in staat om een helder en motiverend visiedocument op te stellen. De eerste stap is gezet!

Start vandaag nog met je visiedocument
Een helpende hand is nooit weg. Daarom hebben we een aantal vragen voor je klaargezet die je helpen bij het uitwerken van je visie. Ga er vandaag nog mee aan de slag.