Daag je leveranciers en jezelf uit!

Corporatie / 06 februari 2017
Ergin Borova
Ergin Borova
Adviseur, Urban Nomadz

Ik kan me af en toe ontzettend irriteren aan een bepaald type leveranciers. Oké, laat ik het netjes uitdrukken, ik vind het een gemiste kans dat sommige leveranciers kortzichtig en houterig zijn in hun houding. Want, niet alleen leveren ze niet de kwaliteit waar de klant recht op heeft, maar ze gebruiken ook hun eigen potentieel onvoldoende om zichzelf te ontwikkelen.

Maar laat ik niet alleen richting de leveranciers uithalen (ik ben immers zelf ook een leverancier in de corporatiesector). Ik kan me ook ontzettend irriteren aan de corporaties als het gaat om hun relaties met de leveranciers. Neem bijvoorbeeld de ICT-leveranciers (natuurlijk niet allemaal, maar het komt regelmatig voor in deze sector). Je hebt een probleem met hun systeem , want het doet niet wat het moet doen óf het werkt niet zoals je wil dat het werkt. Dus wil je daar iets aan veranderen. Je hebt er last van. Je klanten hebben daar ook last van. Maar vooral de medewerkers hebben daar last van. Je proces-flow loopt niet lekker. Teveel klikken. Teveel schermen. Teveel gedoe. Enfin, je stelt een klantvraag bij de ICT’er met een toelichting van het probleem. In plaats van dat er naar je probleem wordt geluisterd, krijg je regelmatig een productantwoord. Je weet wel, zo eentje die de farmaceutische bedrijven hebben als bijsluiter bij hun producten. Je krijgt te horen wat het product kan en niet kan. Hoe het ingericht is. Hoe het werkt (met query’s en zo). Kortom, je krijgt een gebruiksaanwijzing. Hallooooo…..we zijn niet dom hoor.

We kunnen ook gebruiksaanwijzingen lezen. Als je als ICT’er goed geluisterd had, had je waarschijnlijk gehoord dat je klant een probleem heeft. Dat het systeem niet voorziet in hun behoefte.

En dat ze daar last van hebben. Normaal gesproken zouden nu je ogen moeten twinkelen als leveranciers, want dit is je kans voor productoptimalisatie of -innovatie. Dit is je kans om het ongenoegen van je klant om te buigen in een kans. Een tekortkoming om te buigen in een vernieuwing. En, niet onbelangrijk, dit is weer een nieuwe kans om te ondernemen. Om met iets nieuws te komen. Iets wat er (nog) niet is. Wauw. Een gratis advies. Een gratis kans. Maar nee hoor. In veel gevallen zie ik dat helemaal niet. Of veel te weinig. Veel van deze leveranciers leunen op oude en vertrouwde verdienmodellen van grote veelal houterige systemen. De vraag is: voor hoe lang nog?

Neem jij genoegen met een houterig systeem?

Maar ook veel corporaties laten deze kansen liggen. Veel corporaties nemen genoegen met een houterig systeem. Het werkt toch? En als je een gesprek met ze aangaat over hoe het nou echt zit, krijg je meestal te horen: jaaaa….neee…..neee…..jaaa, als je het zo zegt en je kijkt inderdaad iets verder, dan is het systeem wel beperkt qua mogelijkheden. Maar ja zeggen ze dan, sommige dingen kunnen gewoon niet bij onze ICT-leverancier. Hmmmm? Zegt wie? Wie bepaalt nou wat wel en niet kan? Laten we ons leiden door wat een systeem of deze ene leverancier kan? Of gaan we langzaam maar zeker zelf een beetje bepalen wat voor systemen we nodig hebben om ons werk goed te doen en niet in de laatste plaats, onze klanten te goed bedienen? Wat zeg ik: onze klanten uitstekend te bedienen. Waarom moeten we eigenlijk genoegen nemen met minder?

Geen genoegen met minder

Kom op corporaties! Maak iets meer werk van je digitale ambitie. Kijk goed naar de ontwikkelingen daarbuiten. Leer van andere sectoren. Leer van elkaar. Maar accepteer vooral niet de onverschilligheid die je regelmatig tegenkomt in de sector. Daag je leveranciers uit. Je mag van ze verwachten en misschien ook wel eisen om met je mee te denken. Maak ze deelgenoot van je probleem. Van je behoefte. Van je ambitie. Daarmee ga je ook jezelf uitdagen. Je gaat de lat hoger leggen. Je gaat andere soort gesprekken aan met je partners en leveranciers. Je gaat een gezamenlijke ambitie definiëren. Wees zakelijk daarin, maar investeer in een warme relatie. Soms moet je daarvoor andere type mensen hebben dan je nu hebt rondlopen. Vind ze en laat ze voor en mét je werken. Want alleen op die manier kan je stappen zetten. Alleen op die manier bereik je nieuwe hoogtes in je ontwikkeling. Want we beseffen misschien te weinig hoeveel invloed een systeem heeft op je organisatie. Houterige systemen of leveranciers leiden in de regel niet tot flexibele en ambitieuze organisaties. Word geen kopie van je systeem. Laat het systeem het voertuig worden van je organisatie(verandering). De bestemming? Die bepaal je zelf samen met je klanten.