In al deze gevallen lijkt de eindgebruiker gedurende het hele proces vanaf idee tot eindproduct ergens uit het oog verloren te zijn. Centraal hierin zijn de volgende elementen die volgens ons het succes voor de eindgebruiker bepalen:
- De huurder/ burger wil zo snel en goed mogelijk geholpen worden. Welk probleem of welke vraag van de gebruiker wordt met deze applicatie opgelost of beantwoord? Hoe wordt ingespeeld op beperkende factoren en individuele behoeftes? Hoe is de opvolging ingevuld?
- Zijn er duidelijke voordelen van de digitale dienstverlening ten opzichte van traditionele kanalen? Worden huurders en burgers gestimuleerd gebruik te maken van het digitale kanaal of wordt men juist ‘gestraft’? Oftewel wordt de gebruiker beloond en nog beter zelfs, verrast door de applicatie?
- De huurder/ burger heeft behoefte aan persoonlijk contact. Op welke wijze wordt hier door de digitale applicatie invulling aan gegeven? Is de applicatie geschikt voor alle typen huurders/ burgers? Hoe zijn contactmomenten geregeld en wordt er feedback aan de gebruiker gevraagd?
Naast deze elementen zal USP middels een quickcan ook de gebruiker zelf vragen naar hun ervaringen. Hiermee hebben we binnen de Digital Awards, waarbij ik deel van de jury uitmaak, ook de eindgebruiker een stevige rol gegeven.
Hoe blij zijn jouw eindgebruikers met jouw applicatie? Geef je nu op voor de Digital Awards 2018!