Wat betekent de toegenomen digitalisering voor jouw organisatie?
Theo: “De toegenomen digitalisering betekent dat wij helemaal terug moesten naar de kern van onze bedrijfsprocessen om te checken of wij nog wel de juiste dingen deden. De kernprocessen zijn bekeken en opnieuw vastgelegd als basis van de digitale architectuur van het bedrijf. Vervolgens kon pas een keuze in technologie gemaakt worden.”
Tegen welke struikelblokken loopt jouw organisatie aan door de toegenomen digitalisering?
Theo: “Medewerkers blijken nog niet zo digitaal te zijn als ze zelf denken. Er zijn medewerkers die moeite hebben om de omslag te maken naar volledig digitaal werken. Voor een deel van de medewerkers is het ‘loslaten’ van wat bekend en vertrouwd is niet gemakkelijk.”
Welke digitale ontwikkelingen zie jij als kansen voor corporaties?
Theo: “Zowel de interactie met de huurders en stakeholders alsook de interne samenwerking moeten beiden worden gedigitaliseerd. Nu gebeurt er nogal wat op het gebied van bedrijfsvoering en benchmarking, maar de managementprocessen zijn nog steeds buiten beeld. De corporatie zelf, inclusief RvB, moet meer digitaal gaan opereren.”
Hoe denk jij dat corporaties beter kunnen samenwerken om digitalisering beter, makkelijker en/of leuker te maken?
Theo: “Er moet, door Aedes gedreven, ook een gezamenlijk initiatief komen om de interne managementprocessen te optimaliseren. De gehele PDCA (Plan Do Check Act red.) moet leuker en efficiënter opgezet worden zodat er minder bureaucratie is en meer kwaliteit geleverd wordt.”