Wat een Italiaans familiediner gemeen heeft met de keuze voor ERP of portalen

Corporatie / 25 juni 2018
Alexander Scheek
Alexander Scheek
Senior Manager, KPMG Nederland

Het was 2013 dat mijn gezin en ik voor het eerst de Italiaanse familie Mascagni ontmoetten. We hadden een appartement gehuurd in hun Toscaanse landhuis. Inmiddels vieren wij deze ontmoeting en de daaruit ontstane vriendschap ieder jaar met een groot Italiaans familiediner.

Dit diner vindt plaats in de buitenlucht waarbij tafels aan elkaar worden geschoven, de houtgestookte grill de plek is voor de traditionele ‘Bistecca a la Fiorentina’ en alle betrokkenen een dag in de keuken doorbrengen om hun favoriete antipasti, pasta, insalata of dolce met liefde te bereiden. Op het moment supreme staat er een overvolle tafel met zoveel lekkere dingen, dat het onmogelijk is om te kiezen.

En dat is tegelijk het probleem, je kunt ook niet kiezen omdat je anders wel iemand teleurstelt of iets heerlijks mist. Italianen weten je dat op de hun bekende emotionele wijze ook goed duidelijk te maken, dus ga je als nuchtere Hollander uiteindelijk te volgevreten naar bed. Al dan niet aangevuld met een fikse kater vanwege de heerlijke prosecco’s, zelf gemaakte huiswijnen en likeurtjes achteraf.

Waarom dit verhaal in een blog op CorporatieNL hoor ik je denken…

Ik moest aan deze ervaring denken toen ik mijn gedachten brak over een groot aantal vragen die ik de afgelopen periode kreeg. Vragen over standaardisatie tegenover maatwerk van ERP-systemen en portalen. Dit in relatie tot een algemene ontevredenheid over de performance van dergelijke systemen.

De keuze voor een ERP of portalen lijkt namelijk wel op dat van mijn Italiaanse voorbeeld. In de voorbereiding tot de aanschaf laten we een aantal leveranciers langskomen die allemaal hun specialiteit laten zien. De een schittert in creativiteit met prachtig vormgegeven schermen, terwijl de ander een geavanceerde technische, robuuste oplossing presenteert. En net als bij het Italiaanse diner, gaan we – uit pure trek – vaak van alles proberen om daarna met een volgepropt gevoel te eindigen.

In het geval van software kiezen we vaak niet voor verschillende gerechten van verschillende leveranciers, maar maken we een keuze voor één (of een beperkt aantal) leverancier(s). Om van die ene leverancier vervolgens wel te verwachten dat hij alle lekkere gerechten, dan maar als maatwerk, voor zijn rekening neemt. Een onmogelijke opgave!

Een onmogelijke maatwerkopgave

Neem als voorbeeld eens de kantoorautomatisering van Microsoft. Of je nu gebruik maakt van de oude versies van Office of de nieuwste 365-suite, ik durft te wedden dat je het afgelopen jaar geen enkele keer met Microsoft hebt gebeld of ze de Google zoekmachine kunnen toevoegen aan Outlook. Of een aanpassing willen doen aan de menubalk van Word omdat je deze onhandig vindt.

Maar waarom doen we dat dan eigenlijk niet? Microsoft bellen met het verzoek om de office-365 suite even aan te passen omdat jouw corporatie echt heel anders werkt dan andere gebruikers? Het antwoord is simpel. Er is duidelijkheid! Microsoft is heel duidelijk over wat ze wel en niet doen. Ze bieden namelijk een standaard en ‘that’s it’. En de meesten van ons accepteren die duidelijkheid en dus de standaard die in dit geval door Microsoft wordt geleverd.

Ontbrekende absolute match

Hoe komt het dan dat binnen de corporatiesector de bekende leveranciers niet zo duidelijk zijn als Microsoft? Ook dat is simpel, ze missen de absolute macht die Microsoft wel heeft met meer dan 120 miljoen actieve gebruikers per maand. De corporatieleveranciers durven geen ‘nee, dat zit er niet in’ te zeggen, omdat ze bang zijn dan klanten te verliezen of tegen het hoofd te stoten omdat hun actieve klantenbestand vaak niet eens boven de 100 uitkomt. En dan wil je alle klanten graag te vriend houden.

Wanneer corporaties leveranciers wel zouden kiezen voor hun eigen visie en specialisme én klanten ook een keuze durven te maken voor een specifiek gerecht of menu (lees: visie) ontstaat er een gezamenlijk perspectief met de leverancier. Binnen een dergelijk perspectief ontstaat er duidelijkheid en werk je samen aan gedeelde waarden en ambities en ben je bereid andere zaken voor lief te nemen. Neem als voorbeeld de auto waarin je rijdt. Je kiest voor Volvo voor de veiligheid en betrouwbaarheid en neemt voor lief dat er geen Italiaans Alpha Romeo-design wordt geleverd.

Partners met oplossingen

Als we zo ook naar software zouden kijken, en partners met oplossingen zoeken die passen bij onze visie en doelstellingen … en vooral ook voor lief nemen wat we dan niet hebben, dan ben ik ervan overtuigd dat de tevredenheid over de oplossing aanzienlijk zal stijgen. Dan …

  • kunnen ook prijzen voor software binnen de sector (drastisch) naar beneden (want standaard is goedkoper dan maatwerk);
  • draaien systemen stabieler;
  • wordt het beheer en onderhouden van koppelingen ook een stuk eenvoudiger.

Mijn advies is daarom als corporatie niet te wachten tot je leverancier de eerste stap zet – maar zet zelf die eerste stap! Leg je ambities voor aan je leverancier en luister ook naar de zijne. Maak samen met deze leverancier(s) een duidelijke keuze – hoe verleidelijk die tafel met verschillende gerechten ook is. Mijn ervaring is dat wanneer je eenmaal de gedegen keus hebt gemaakt voor een specifiek Italiaans gerecht, je meestal veelal niet teleurgesteld wordt. Dan voelt de afdronk van het diner veel plezieriger.

____

In gesprek gaan met de leveranciers van de corporatiesector? Meld je aan voor een van onze events. Tijdens onze events hebben we namelijk veelal een inspiratieplein waar je leveranciers treft met de laatste technische snufjes en interessante praktijkcases over corporaties.