eHerkenning: een tijdbesparende digitale ontwikkeling?

Digitaal / 26 november 2018
Claudia Siewers
Claudia Siewers
Bestuurssecretaris | Vastgoedjurist | Complianceofficer, Woonbron

eHerkenning is: “De digitale sleutel voor ondernemers en de overheid.” Met eHerkenning kun je eenvoudig inloggen bij alle aangesloten organisaties. Dat klinkt als een tijdbesparende digitale ontwikkeling. Maar werkt dit daadwerkelijk zo eenvoudig als het klinkt? Claudia Siewers van Woonbron deelt haar ervaringen.

Ik begrijp ook wel dat steeds meer digitaal moet gebeuren. Juristen zijn nu eenmaal dol op papier, ik ben een uitstervend ras. Daarom besloot ik om voor ons kantoor beheerder te worden van de eHerkenning-aansluitingen. Ik zal je vertellen hoe dit ging (of eigenlijk niet ging).

Het aanvragen van een eHerkenning account

Ik wilde dus beheerder worden van alle accounts en ben gestart met het invoeren van een procuratieregeling. Zoiets als: “Voor niemand meer eHerkenning zonder mijn toestemming.” Dat is geen overbodige luxe gezien de wildgroei van het aantal websites waarvoor eHerkenning nodig is. Alle accounts kosten geld dus enige stroomlijning is nodig. Daarnaast zorg ik ervoor dat bij uitdiensttreding de account ook weer wordt opgeheven. Ik dacht goed op weg te zijn.

De verschillende niveaus van eHerkenning

Vervolgens maakte ik kennis met alle niveaus van eHerkenning (niveau 1, 2, 2+, 3 en 4). Daarnaast zijn er ook nog verschillende aanbieders. Voor een beheerder leek mij alleen het beste goed genoeg, dus vroeg ik voor mijzelf een account op niveau 4 aan. Daarvoor is een persoonlijk PKI-certificaat nodig. Na een paar weken en twee afspraken verder, was ik een PKI-certificaat rijker en bijna €700 armer. Vervolgens leerde ik de eerste les. Het PKI-certificaat staat op een USB-stick, maar dat werkt helemaal niet met telewerken waarbij alle USB-poorten zijn afgesloten. Niet zo handig dus!

Is het hoogste niveau de beste keuze?

Het is duidelijk dat ik niet zo handig ben met het aanvragen. Maar gelukkig heb ik hele slimme collega’s van ICT die mij wilden helpen met het downloaden van de bijbehorende software. Dat zij de software ook niet konden downloaden was prettig voor mijn ego. Alleen betekende dit ook dat ik niet verder kon met het aanvragen van eHerkenning niveau 4.

Tja, de aanhouder wint! Met behulp van de ICT-afdeling van de aanbieder kon ik dan toch verder en ging ik vervolgens in de rij staan voor eHerkenning niveau 4. Maar dat werkt helemaal niet met een PKI-certificaat! Het blijkt dat er zo weinig organisaties zijn waarvoor niveau 4 vereist is, dat dit bij de ontwikkelaars geen prioriteit heeft. Er volgde het advies om niveau 3 aan te vragen. Mijn tweede les: niveau 4 is niet gelijk aan de andere niveaus en heb je nog helemaal niet nodig. Al doende leert men.

Vervolgens vroeg ik niveau 3 aan en al snel leerde ik mijn derde les. Probeer al je aanvragen bij dezelfde aanbieder aan te vragen. Doe je dat niet, dan werkt de beheermodule niet.

Een huisadres gebruiken: te persoonlijk of wellicht een goed idee?

Al snel leerde ik les 4: verhuis niet met je kantoor gedurende de procedure. Doe je dat wel, dan weet je zeker dat het niet goed gaat. In mijn geval leverde het mij maanden (!) vertraging op. Alle post moet immers persoonlijk worden aangenomen of opgehaald. Maar op het oude adres was er niemand aanwezig om de brief in ontvangst te nemen.

Tijd voor les 5: vul niet je kantooradres in op de plek van je huisadres. Ik houd er niet van als iedereen mijn gegevens heeft, dus vulde ik mijn kantooradres in op de plek van mijn huisadres. Dit houdt in dat alle post naar je kantooradres wordt verstuurd. Ook als je kantoor verhuisd is..

Maar ik ben er nog niet. Les 6: ga niet drie weken op vakantie als je wacht op je eHerkenning account. De aanvraag is strikt persoonlijk en kan door niemand anders worden aangenomen. Het postkantoor geeft je twee weken de tijd en daarna sturen ze de aanvraag terug. Ook als je drie weken op vakantie bent. Toen ik de procedure startte, was mijn vakantie nog lang niet in zicht. Maar als je lang genoeg wacht…

Het grote moment is daar!

Hoe zoet was het moment dat ik toch echt de aanvraag met gebruikersnaam mocht ontvangen. Mijn mooie PKI-certificaat heb ik er niet meer nodig voor gehad, maar wat was ik blij. Champagne, vuurwerk en een mooi moment voor een heerlijk stuk taart.

Het aanvragen van eHerkenning accounts

Al snel startte ik met de aanvragen voor mijn collega’s (niveau 1, 2 en 2+). Toen kwam les 7. Je mag dan wel beheerder zijn, dat wil niet zeggen dat je iets kan aanvragen. Als beheerder hoopte ik online van alles te kunnen regelen voor kantoor. Bij niveau 1 lukt dit inderdaad, maar die vlieger gaat niet op bij de hogere niveaus. Dan is er nog steeds een ‘natte’ handtekening nodig. Niet online, maar gewoon op papier.

Ik ben ondertussen een paar maanden beheerder. Toen leerde ik les 8: de beheermodule is tijdelijk. De eerste drie maanden mag je er gebruik van maken, daarna heb je een abonnement nodig. Dat wilde ik gelijk al, maar ik kan mij niet herinneren dat dit mij ergens is gevraagd.

Na het aanvragen van niveau 1 voor een collega ontvangt de desbetreffende collega een mail. Waarom deze mail niet aan de beheerder wordt verstuurd is mij niet duidelijk. Dat zal vast logisch zijn, maar ik begrijp het niet.

Doe je voordeel met mijn ervaringen

Ik ben een uiterst klungelige digitale gebruiker, dat wist ik al. Doe vooral je voordeel met mijn ervaringen met eHerkenning. Het heeft mij maanden gekost en ik ben er nog niet. Gelukkig is er een telefonische klantenservice die ik vaak bel. Ik hoop dat het jou beter vergaat. Ik heb de stille hoop dat de aanbieder waar ik mijn ervaringen heb opgedaan een klantenraad heeft. Ik meld mij hierbij aan als testgebruiker. Dat dan weer wel.

Tijdens het Digital Event leer je alles over de digitale transformatie. Het event staat volledig in het teken van ‘werken met digitalisering’. Je bent van harte welkom om daarbij te zijn. Bekijk het programma, de sprekers en de deelnemers.