Even een appje sturen: dienstverlening anno nu

Digitaal / 15 juni 2016
Ceel Elemans
Ceel Elemans
Senior Sectormanager Public Sector, ING

Onze wereld digitaliseert in een hoog tempo. Steeds meer informatie verwerken wij via onze smartphones. We gaan alleen nog naar een bankkantoor voor financiële zaken die we niet digitaal kunnen regelen. Daarbij staat voor ING gemak tegen zo laag mogelijke kosten altijd voorop. Digitale dienstverlening kan ook woningcorporaties helpen om hun klantbediening te optimaliseren èn hun bedrijfslasten verder omlaag te brengen.

Door slimme IT-oplossingen kunnen corporaties nog efficiënter gaan werken. Voor de huurder leidt dit veelal tot een snellere oplossing van een probleem; hij kan immers dag en nacht, 7 dagen per week contact opnemen met de corporatie. Minder overdrachtsmomenten en snellere en effectievere acties zijn andere potentiële kansen. Wat is er nu mooier dan te kunnen whatsappen over een mankement, klacht of een betaling en te constateren dat daar ook meteen werk van wordt gemaakt? Dat is dienstverlening anno nu.

Heeft u het lef?

Er is wel lef nodig om die verdere stap naar digitalisering te zetten. Eén voorwaarde is dat u de communicatie over digitale dienstverlening heel goed deelt met uw huurders. Een andere is dat u investeert in de vereiste IT-architectuur. Voor klanten en medewerkers is niets vervelender dan systemen die uit de lucht zijn. Door met multidisciplinaire teams in korte ‘sprints’ aan uw digitale dienstverlening te werken, kunt u stap voor stap innoveren, terwijl het proces beheersbaar blijft.

Elke euro die u door digitalisering bespaart op de bedrijfslasten kunt u vervolgens weer investeren als sociaal dividend in uw eigen huurders.

Dit artikel is een bijdrage van Ceel Elemans (ING sectormanager Public Sector) aan de themaweek ‘De digitale corporatie’.