Goede voornemens en voorgenomen besluiten

Corporatie / 13 oktober 2016
Claudia Siewers
Claudia Siewers
Directeur-bestuurder, Stichting Visitatie Woningcorporaties Nederland (SVWN)

September/oktober en januari zijn dé maanden om goede voornemens te maken. Goede voornemens zijn niet mijn ding. Als je iets wil, doe je het toch meteen? Echt Rotterdams. Niet lullen, maar poetsen. Maar deze blog gaat eigenlijk over de zogenaamde goedbedoelde voorgenomen besluiten.

Voorgenomen besluiten zijn eigenlijk goede voornemens. Het bestuur neemt zich voor een besluit te nemen. Maar voordat zo’n besluit genomen kan worden, moet er eerst een Ondernemingsraad, een Huurdersraad of een Raad van Commissarissen iets van vinden. En daarom wordt het geen besluit, maar een voorgenomen besluit. Een besluit om iets te besluiten als alles blijft zoals het is.

Ik heb dus niks met goede voornemens. En ook niet met voorgenomen besluiten. Door zo’n voorgenomen besluit, ga je eigenlijk twee keer besluiten. En dat vind ik bureaucratisch. En eigenlijk ook niet juridisch juist.

Leuk die adviezen, maar we zijn niet van plan er iets mee te doen

Een Ondernemingsraad en een Huurdersorganisatie hebben advies- of instemmingsrecht. Hun raad moet meegenomen zijn in het besluit dat voor ligt. Als je begint met een voorgenomen besluit, dan geef je eigenlijk aan dat het bestuur niets met hun adviezen van plan is. Want als dat advies er wel zou zijn, zou er geen voorgenomen besluit hoeven zijn. Dan kan het besluit ook gewoon genomen worden. In de wet staat ook niets over voorgenomen besluiten opgenomen. Wel over échte besluiten.

De Raad van Commissarissen kan niets met voorgenomen besluiten

De Raad van Commissarissen echter heeft een goedkeurende en een vaststellende bevoegdheid. Die kunnen dus niets met een voorgenomen besluit. Anders kan er niets goedgekeurd worden. En vaststellen is aan de Raad van Commissarissen zelf voorbehouden. Daar hoeft een bestuur niets van te vinden. En dus ook geen voorgenomen besluit over te nemen.

Neem (nog) geen besluit

Mijn advies? Neem geen besluit als er nog geen adviezen liggen van de Ondernemingsraad of van de Huurdersorganisatie. Zodra die adviezen er zijn, wordt het besluit genomen en vervolgens voorgelegd aan de Raad van Commissarissen. En als het écht moet, gebruik dan een besluit onder een ontbindende of opschortende voorwaarde. Want een voorgenomen besluit, is niet meer dan een goed voornemen. En we weten wat daar vaak mee gebeurd.