Écht innoveren? Denk na over hoe je de organisatie om zeep helpt

Digitaal / 19 februari 2018
Ergin Borova
Ergin Borova
Adviseur, Urban Nomadz

Over 20 jaar bestaan alleen ICT-bedrijven die 'toevallig' gespecialiseerd zijn in een bepaald vakgebied. ICT-bedrijven als ziekenhuizen die als vakgebied hebben om mensen te behandelen en beter te maken. ICT-bedrijven die doen aan volkshuisvesting en woningen verhuren. ICT-bedrijven zoals gemeenten die doen aan publieke taken, zoals vergunningen afgeven, ruimtelijke ordening of paspoorten en rijbewijzen uitgeven. ICT-bedrijven die doen aan detailhandel - van bestellen tot en met de hele logistiek (thuisbezorgen). Kortom, alles wat we anno nu nog doen zoals we dat al jaren zijn gewend, gaat snel veranderen.

Natuurlijk blijven de fysieke contacten, producten en diensten overeind. Maar de manier waarop we deze producten of diensten tot ons nemen, gaat voorgoed veranderen. De technologie komt in het hart van elke organisatie.

Dit is toch niet nieuw?

Dit is zeker niet nieuw. We hebben nu al met veel van dit soort diensten te maken. Vakanties boeken doen we al lang niet meer via een reisbureau, net zomin als een taxi of eten bestellen. Bankieren doen we tegenwoordig zo intuïtief alsof de banken-app er altijd al geweest is. De banken zijn in feite ICT-bedrijven aan het worden die goed zijn in geldtransacties en beleggen.

Maar waarom schrijf ik nou hierover? Wat is de relevantie van deze blog?

De eerste automatiseringsgolf van gerenommeerde bedrijven hebben we net achter de rug. De bol.com’s, CoolBlue’s, Funda’s, Booking.com’s, Thuisbezorgd’s, WeTransfer’s en Peerby’s van deze wereld. Allemaal Nederlandse bedrijven. Op wereldschaal heb je ook de bekende platformen als Airbnb, UBER, Amazon.com, WeChat of AliBaba. Zij hebben inmiddels belangrijke posities ingenomen op het gebied van digitalisering van diensten die we vroegen alleen kenden vanuit de traditionele kanalen. Wat mij wel opvalt, is dat woningcorporaties en een aantal andere publieke sectoren – zoals zorg en onderwijs – sterke drang en behoefte hebben om te innoveren. Dat komt deels door de intrinsieke motivatie van deze organisaties. Deels is dat ingegeven door hun klanten of de maatschappelijke ontwikkelingen.

Hoe begin je aan innovatie?

Innovatie moeten we vooral niet verwarren met vernieuwing en ontwikkeling. Niet dat vernieuwing niet deugt of zo. In tegendeel. We moeten doorlopend blijven vernieuwen en ontwikkelen. Alleen op die manier kunnen we de aansluiting bijhouden. Maar, door de potentie van de technologie is innovatie tegenwoordig heel disruptief. Mede daardoor bestaat de mogelijkheid om iets te maken wat er niet is. En ontstaat de kans dat de oudere (verdien)modellen of structuren buitenspel staan en aan waarde verliezen.

Qlinker

Toen we binnen Mitros aan het broeden waren hoe we de vernieuwing en digitalisering konden versnellen, beseften we vrij snel dat de echte innovatie niet meer vanuit de bestaande organisatie kon komen, maar dat we echt opnieuw moesten beginnen als we iets geheel nieuws wilden maken. We hebben 2 eenvoudige uitgangspunten gehanteerd in de zoektocht naar innovatie. Wat we ook bedenken en innoveren moet bijdrage leveren aan:

  • lagere lasten
  • hogere klanttevredenheid (ons streven is 9+)

Qlinker moest buiten de organisatie handen en voeten krijgen. Maar we vonden het wel handig om aansluiting te houden met de rest van de organisatie. Zo kunnen we doende leerlessen trekken. En de opgedane kennis kunnen we delen met de bestaande organisatie. Op deze manier hebben we altijd een win-scenario.

Op de 5e etage (verlaten zolderkamer) hebben we een eenvoudig kantoor ingericht met eveneens verlaten (tuin)meubels. Het is een echte startup. Het kantoor is volgeplakt met post-its die verschillende stappen vertegenwoordigen van alle plannen die we uitvoeren. Waar deze reis uiteindelijk naar toe gaat leiden, weten we niet. Maar prominent bij de ingang van de werkruimte staat de tekst: ‘Kill your own business!’Dat hebben we bewust gedaan opdat we niet vergeten dat we onze innovaties hierop gaan toetsen. Want daar zit waarschijnlijk de echte vernieuwing. Dat geldt voor alle bedrijven die je kent.

Wil je echt innoveren, ga dan nadenken op welke manier je jouw eigen organisatie om zeep kan helpen. Want dan – en alleen dan – heb je waarschijnlijk een baanbrekende en innovatieve oplossing.

Tegelijkertijd besef ik wel dat niet elke organisatie de juiste ingrediënten, het lef of de behoefte heeft om op deze manier te innoveren. En dat is ook prima. Tegen hen zou ik willen zeggen: word vooral goed in het snel adopteren van innovaties die ergens anders vandaan komen. Daarvoor heb je één ding nodig: kill your old patterns!

Ontdek de digitale horizon van jouw corporatie

Is een corporatie straks een ICT-bedrijf of een organisatie van mensen? Hoe beheers je het risico van datalekken? Welke technologische ontwikkelingen moet je omarmen? Elke bestuurder en RvC moet de digitale transformatie op de strategische agenda zetten. Hoe doe je dat? Wij helpen jou graag deze ingewikkelde vragen te beantwoorden. Lees verder…