Klantgerichte leugentjes om bestwil bestaan niet

Corporatie / 29 september 2016
Angéla Tromer
Angéla Tromer
Founder, TromerTrain Training & Coaching

Wat heeft het belang van een duidelijke boodschap tijdens het klantcontact te maken met een politica als Hillary Clinton? Veel bedrijven of medewerkers zijn geneigd om te draaien en te keren, halen van alles uit de kast om er maar wat mooier op te staan! En het mooie is dat ze ook nog denken dat ze op deze manier klantgericht aan het werk zijn.

Tuurlijk, een schoonmaakster heet interieurverzorgster en iemand met weinig ervaring is een young professional met frisse ideeën. Maar let op! De werkelijkheid iets mooier maken of voorliegen kent zijn grenzen! Je kunt niet te veel overdrijven. Een heldere boodschap en duidelijk zijn, zonder dat de werkelijkheid geweld aan wordt gedaan, is van groot belang! De bewoner wil graag weten waar hij of zij aan toe is … ook al is de boodschap mogelijk wat minder positief.

Waarom?

Als mensen een beeld hebben van je corporatie, je medewerker(s) of de inhoud van de boodschap, dan is het belangrijk dat dit strookt met de werkelijkheid. Als blijkt dat het beeld niet klopt en dat dit later bijgesteld moet worden, ontstaat er twijfel. De klant weet niet meer waar hij aan toe is.

Hoe zit dat met de andere communicatieboodschappen? Kloppen die wel? Bij teveel twijfel wordt het vertrouwen snel minder. De bewoner raakt hierdoor geïrriteerd en kan zelfs boos worden. Begrijpelijk, maar dit kost weer veel energie om dit om te keren.

Tja …

Politici, zoals de Clinton-familie sturen soms bewust een andere boodschap de wereld in. Een boodschap die net iets anders is dan de waarheid. Kiezers gaan twijfelen … want, wat zegt dit over de andere boodschappen die ze communiceren?

Zorg dat jij – en jouw corporatie met jou – niet in deze zelfde (mogelijk goedbedoelde) kuil stapt …

Training klantgericht werken

Op 24 november 2016, 16 februari 2017 en 26 mei 2017 organiseert CorporatieNL een training ‘Klantgericht werken’. Zorg dat je binnenkort écht klantgericht te werk gaat in plaats van gebakken lucht te verkopen. Leer hoe je klantgericht werken een vaste plek binnen de organisatie geeft. Lees meer en schrijf je vandaag nog in.