Nut en noodzaak van maatwerk informatietechnologie. Maatwerkpak of confectie?

Digitaal / 31 mei 2018
Frank van Min
Frank van Min
Directeur, Wolfhuisvestingsgroep

In hoeverre zit de huurder te wachten op digitalisering? En in hoeverre maakt het de bedrijfsprocessen van de corporatie beter? In deze column zal ik op beide vragen ingaan. Dit doe ik aan de hand van onze praktijkervaring en eerder door ons uitgevoerd onderzoek.

Zit de huurder te wachten op digitalisering?

Uit de praktijkervaring van Wolf Huisvestingsgroep merken we, zoals iedereen zou verwachten, dat senioren liever bellen dan inloggen. Ook is deze doelgroep lastig te overtuigen om over te stappen van handmatig de huur overschrijven naar automatische incasso. Sluit je echter een geheel nieuw huurcontract met senioren in verband met hun wens te verhuizen, dan blijken ze prima bereid te betalen via automatische incasso. Dus ook bij deze doelgroep is het antwoord op bovenstaande vraag niet zwart-wit.

Hoe zit het eigenlijk met huurders en woningzoekenden in de leeftijdscategorie 20 tot 40? Uit een eerder onderzoek van Wolf Huisvestingsgroep onder bijna 1.500 respondenten uit deze doelgroep kwam het volgende naar voren:

Zij vinden het prima om hun zaken rond de huurwoning alleen online regelen. Een groot deel (35%) heeft er geen enkel probleem mee als dit direct en zonder enige financiële compensatie gebeurt. Een vergelijkbare groep (34%) is bereid tot uitsluitend online communicatie na een financiële compensatie (van €25 tot €100 per jaar). De aanwezigheid van een balie wordt slechts door 6% als een belangrijk onderdeel van de dienstverlening genoemd. Opvallend aan het onderzoek is dat het nauwelijks uitmaakt bij wie iemand huurt (een woningcorporatie, bij een belegger of bij een particuliere verhuurder). Ook maakt het nauwelijks uit in welke regio iemand woont en of hij of zij 20 jaar of 40 jaar is.

Met een kanon op een mug schieten

Er zijn veel voorbeelden van mislukte IT-projecten. Het meest recent voorbeeld is dat van de Raad voor de Rechtspraak. Het zogenaamde KEI (kwaliteit en innovatie)-project heeft inmiddels €200 miljoen gekost, maar het lijkt nu te zijn mislukt en minister Sander Dekker heeft onlangs op de rem getrapt.

Als corporatie kun je jezelf de vraag stellen; wat moet ik nou eigenlijk allemaal automatiseren, bijvoorbeeld op het gebied van huurincasso en huuropzeggingen? Kunnen deze processen ook niet verbeterd worden door bijvoorbeeld bestaande afspraken uit de huurovereenkomst beter na te komen? Het antwoord is simpel; ja, dat kan. Wat betreft de huurder in ieder geval.

Uit ons onderzoek kwam namelijk duidelijk naar voren dat de meeste zelfredzame huurders begrijpen dat bijvoorbeeld het niet komen opdagen bij afspraken voor een eindinspectie (financiële) gevolgen kan hebben. De vraag is vervolgens: is een corporatie in staat om die afspraken beter te bewaken? Het antwoord op deze vraag is mede afhankelijk van de bedrijfscultuur en het handelen van een corporatiemedewerker.  Ook speelt de opgebouwde relatie met de huurder een rol. Pas als dat op orde is, is het zinvol om te kijken naar maatwerk-IT om te verbeteren. Anders schiet je wellicht met een kanon op een mug.

Boys with toys

Weet je eenmaal wat en waarom je wilt automatiseren, dan is de vraag of maatwerk-IT de beste keuze is, of dat standaardsoftware voldoet. Mijn advies is; pas zoveel als mogelijk standaardsoftware toe.

Er is namelijk een toenemend aantal innovatieve standaardtools om bijvoorbeeld huurcontracten online te ondertekenen en efficiënt afspraken in te plannen met een groot aantal huurders of woningzoekenden. Dan hebben we het nog niet eens over de vele toepassingen van Microsoft en Google. Allemaal voorbeelden van standaardsoftware.

Voor een corporatie blijft maatwerk echter noodzakelijk om de juiste specifieke informatie rondom de (ver)huur en het beheer van woningen te delen en te beheren. Standaardsoftware is daar niet voor ontwikkeld. Het goede nieuws is: hetzelfde geldt voor je collegacorporaties. Dit maatwerk hoeft dus niet uitsluitend op jouw kosten voor jouw corporatie op maat gemaakt te worden.

___

Ook voorbereid zijn op de corporatie van de toekomst en grote stappen zetten in het digitaliseringsproces?  Kom naar het ‘Digital Event‘ of neem deel aan een van onze trainingen met als thema ‘digitaal‘.