Ode aan de digitalisering

Digitaal / 22 oktober 2018
Sascha Magendans
Sascha Magendans
Digital marketeer, CorporatieNL

Als millennial, ook bekend als generatie Y, sta ik er nog amper bij stil dat vroeger (alles) anders was. Nog altijd sta ik er versteld van als iemand (ja, óók vriendinnen van mijn leeftijd) een papieren agenda tevoorschijn haalt. Ik vertel en laat ze dan heel graag zien wat er digitaal mogelijk is.

Bijvoorbeeld dat je, als je digitaal een afspraak mét iemand maakt, je in elk geval dezelfde tijd en datum in je agenda hebt gezet. En dat je dan ook kunt vragen om een herinnering. Wat een gemak, denk ik dan! Waarop zij zeggen: “Nee,
veel te ingewikkeld!” Lekker oud en vertrouwd, het werkt voor hen en dat is blijkbaar voldoende. Maar ik hoop dat dit voor jullie, lezers, niet voldoende is!

Tuurlijk werkt het op de oude en vertrouwde manier, maar als we de huurder nog tevredener kunnen maken en het werk efficiënter kunnen doen, waarom zouden we dan die kansen laten liggen? Dat vertellen en laten zien, net zoals bij mijn vriendinnen, dat doe ik ook graag op CorporatieNL.

We kijken niet al te ver vooruit, maar leren juist van de initiatieven die nu al blijken te werken. Met digitale mogelijkheden ligt voor mij de wereld open. Je kunt alles en iedereen bereiken, systemen denken met je mee óf hebben er al over nagedacht voordat jij het kon bedenken. Een valkuil zou kunnen zijn dat je zelf te veel en te moeilijk gaat denken en het systeem niet meer voor jou werkt, maar jij nog steeds voor het systeem. Maar we streven immers allemaal naar blije huurders in goede, betaalbare woningen. En puur om die reden is het de moeite om de digitale innovatie te omarmen. Die motivatie merken wij bij CorporatieNL ook elk jaar weer bij ons grootste kennisevent binnen het thema ‘digitaal’: de techniek is niet leidend. Digitale innovatie gaat over alle lagen in de organisatie heen en heeft een ánder resultaat als doel, zoals ‘blije huurders’.

Digitalisering is immers geen doel op zich. Maar misschien ben ik daar wel te veel millenial voor?

Deze column verscheen eerder dit jaar als voorwoord in het tijdschrift Corporatiebouw.

Wil jij méér kennis en inzichten opdoen? Bezoek je eerste CorporatieNL Event met een kennismakingsvoucher. Download hier jouw voucher en meld je kosteloos aan.