Op weg naar de creatieve, klantgerichte 100% Digitale Corporatie

Digitaal / 15 augustus 2016
Tino Meijn
Tino Meijn
Directeur, CorporatieNL

Maakt toenemende digitalisering jouw corporatie onpersoonlijker of ontstaat er juist een intensiever contact met je klant? Wegen de digitale privacyrisico's op tegen tijdige signalering van problemen? En is je werk nog wel leuk als alles automatisch gaat zonder menselijke bemoeienis? Eén ding is zeker: de digitalisering zet door, maar je bepaalt zelf of het in je voordeel of nadeel gaat werken.

De ontwikkelingen

De 5 belangrijkste digitale ontwikkelingen bij corporaties zijn:
1. forse toename investeringen in digitalisering
2. historisch hoog aantal leveranciersoriëntaties en selectietrajecten
3. digitalisering is de motor achter de efficiency-slag, betere bedrijfsvoering
4. klantstrategie is “hot” thema, click-call-face concepten groeien sterk
5. meer sturing op data, objectieve gegevens volop beschikbaar

De gevolgen

Het gevolg is dat processen uniformer en met minder fouten verlopen. Ook neemt de werkcapaciteit toe, je kunt immers meer doen met dezelfde of met minder mensen. En tenslotte neemt de openheid toe. Wat je doet is zichtbaar en meetbaar, datzelfde geldt voor wat de klant doet.

De mogelijkheden

‘Nou dat is dan fijn, maar wat ik kan ik hiermee?’, vraag je jezelf af.  Het klinkt als een open deur maar dat bepaal je uiteindelijk zelf. Je kunt je werk enorm veel zinvoller en leuker maken als je de ontwikkeling omarmt, ermee aan de slag gaat. Als je bedenkt wat je in je werk kunt digitaliseren houd je meer tijd over voor waar je werkelijk voor bent aangenomen. Minder administratie, meer zinvol werk. Je kunt meer tijd besteden aan klanten die jouw tijd echt nodig hebben. Je kunt nieuwe initiatieven opzetten, je kunt de tevredenheid van complete wijken zien groeien, je kunt de organisatie openzetten voor invloeden van buitenaf, je kunt continu in dialoog zijn met stakeholders, je kunt 24/7 bouwen aan je eigen ontwikkeling door online samen met anderen te leren, je kunt….

Wees creatief, wees digitaal, wees klantgericht.

 

PS bezoek ook het middagcongres De Toekomst als Digitale Corporatie op 10 november waarin we over deze en andere zaken verder praten.