Eerder deze maand gaf Nico van der Linden tips wat je als corporatie tegen het klimaatprobleem kunt doen, en financieel specialist Daan van de Loo vroeg zich af waarom grote, door de overheid geïnitieerde, infrastructurele projecten zoveel problemen opleveren? Een probleem dat al langere tijd speelt maar volgens Monique actueel blijft, is regeldruk.
Organisaties zijn (te)veel tijd kwijt aan administratieve zaken en het compliant zijn aan nieuwe wet- en regelgeving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de nieuwe Woningwet (2015) of aan de nieuwe privacywetgeving (AVG) per morgen, 25 mei 2018.
Tijd en geld dat besteed wordt aan het voldoen aan regelgeving kan niet gebruikt worden voor kwaliteitsverbetering in de dienstverlening. De primaire doelstelling voor organisaties in de publieke sector komt hierdoor onder druk. Voor hoge klanttevredenheid is een goede balans tussen prijs en kwaliteit noodzakelijk. Organisaties proberen door met name digitaliseringprocessen efficiënter in te richten. Dit kan zeker succesvol zijn, maar je ziet ook voorbeelden van het verliezen van de verbinding met de klant. Voorbeelden waar maatwerk lastiger wordt, of klanten die de nieuwe technologische wereld lastig vinden en geen contact opnemen via web-klantportals, maar wel gefrustreerd raken. Dat waar het om draait, wordt soms onvoldoende als maatstaf genomen.