Van Kuijck (Deloitte): “Als bureaucratie nog niet bestond, was het door Stef Blok uitgevonden”

Maatschappelijk / 15 februari 2017
Redactie
Redactie
Redactie, CorporatieNL

Stagnerende bouw voor het middelsegment. Huurders met lagere inkomens die met hoge huurprijzen worden geconfronteerd. Moeilijk nieuwe bestuurders kunnen vinden. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van de gevolgen van de nieuwe Woningwet.

Vandaag gaan we tijdens het middagseminar ‘De Nieuwe Woningwet in Toekomstig Perspectief’ graag met je in gesprek over de gevolgen van de nieuwe wet voor corporatie en maatschappij. Doet doen we onder meer samen met 15 topfunctionarissen uit politiek, corporatie, gemeente, huurdersvereniging en ministerie die tijdens het seminar hun licht laten schijnen over de nieuwe Woningwet. Eén van deze sprekers is Frank van Kuijck, partner bij Deloitte.

Wij voelden hem alvast aan de tand. Hoe denkt hij over de Woningwet? En wat zijn wat hem betreft de belangrijkste gevolgen van de nieuwe wet en van de scheiding DAEB/niet-DAEB?

Belangrijkste gevolgen van de nieuwe Woningwet

Kansen: “De relatie tussen gemeente en corporatie. Door het formaliseren van de betrekking tussen gemeente en corporatie kan betere afstemming plaatsvinden over de volkshuisvestelijke belangen in de betrokken gemeente. Daarbij ligt in formeel opzicht meer druk op de corporatie dan op de gemeente.”

Pijnpunten: “De eenzijdige samenstelling van de (DAEB-)wijk waarop de corporatie – ook achter de voordeur – grip heeft. Daardoor het door de corporaties niet meer kunnen tegengaan van segregatie. Een gemis dat decennia en veel geld zal kosten om weer te herstellen. In gebieden waar private partijen het laten afweten (krimpgebieden), daar is een investerende corporatie op zijn plaats (ook voor niet-DAEB).”

Gevolgen scheiding DAEB/niet-DAEB op de korte termijn voor het wonen

“Corporaties zijn bezig met de scheiding DAEB en niet-DAEB, het voldoen aan alle regeltjes die daardoor aan hen worden gesteld. Zij willen efficiënt en effectief handelen, maar lopen op tegen formele eisen zoals een markttoets in situaties waar geen marktpartij een activiteit wil oppakken; het niet voldoen aan de eisen van het overgangsrecht van de Woningwet voor werkzaamheden in projecten waarmee een aanvang is beoogd. Hiervoor moeten oplossingen worden gevonden. Daardoor is er weinig tijd en aandacht over voor de taak waarvoor corporaties zijn: het huisvesten van mensen die daar om de een of andere reden niet zelf in kunnen voorzien.”

Gevolgen scheiding DAEB/niet-DAEB op lange termijn voor het wonen

“Grote groepen woningzoekenden, zoals starters, huurders uit het middensegment en huurders die aangepaste woningen nodig hebben zullen lang moeten wachten op geschikte en betaalbare woonruimte. Voor ouderen zal er te weinig aangepaste woonruimte zijn. En als die er is, zal deze er niet zijn in de ‘eigen’ buurt. Terwijl ouderen door het langer zelfstandig moeten wonen veel hulp kunnen ondervinden van de bestaande contacten in de ‘eigen’ buurt. In grote steden zullen de financieel niet draagkrachtige stadsbewoners van het centrum naar de buitenranden van de stad of ‘overloopgemeenten’ dienen te verhuizen.”

Meer van Frank van Kuijck

“Geformaliseerd overleg tussen gemeente en corporatie over de woonvisie en het volkshuisvestelijk beleid legt meer druk op gemeenten en corporaties. Het overleg is minder vrijblijvend.

“Volgens Minister voor Wonen en Rijksdienst Stef Blok betekent ‘niet-DAEB’ voor corporaties nu ‘niet-doen’. Aanvankelijk was het uitgangspunt voor corporaties wel doen, maar onder marktconforme condities. Als de markt het ‘niet-oppakt’ is rendement ‘niet-voldoende realiseerbaar’ en komen de corporaties in beeld. Een aangepaste rendementseis is dan op zijn plaats. Anders wordt het ‘niet-wonen’ voor grote groepen woningzoekenden.”

“Zorg is een ‘zorg’ voor corporaties en zorginstellingen, en wordt bemoeilijkt door het uitblijven van een stabiele langetermijnvisie uit Den Haag op ‘wonen en zorg’.”

“Investeren in ‘tiny houses’ betekent voor corporaties op de lange termijn ‘goedkoop is duurkoop’.”

“Als bureaucratie nog niet bestond, was die door Stef Blok – nota bene een VVD’ er – met zijn Woningwet, BTIV en RTIV uitgevonden.”