De medewerker van het KKC
De derde die wij tegenkomen is de medewerker van het KKC die niet genoeg doorvraagt als de huurder niet voldoende kan uitleggen wat er aan de hand is. “Mevrouw, het stopkraantje van de stortbak is stuk, de knop is afgebroken.” “Heeft u nog de originele kranen of heeft u uw kranen vervangen?” “In de keuken en de badkamer heb ik zelf thermostaatkranen, maar dit is een stopkraantje!” “Tja, mevrouw, dan zijn de kranen voor de huurder, dus als wij dit moeten doen, brengen wij wel de kosten in rekening.” “Maar, het is van de stortbak.” Waarna, de huurder het opgeeft en zelf aan het klussen gaat. De nieuwe stopkraan past alleen niet lekker onder het plafond, waardoor het geheel (leidingen, kraan en stortbak en buis) onder druk komt te staan. Dit geeft weer lekkage aan de aansluit tussen de buis en de pot.
De huurder belt weer het KKC. “U heeft lekkage bij de aansluiting van uw WC-pot, wanneer kan ik de monteur langs sturen?” Waarna de monteur het geheel weer netjes oplost en in balans brengt.
Dus leren wij weer elke dag bij. Zelf klussen is goed, maar dan wel waar het kan. Een snelle oplossing kan soms duurder zijn dan een keer extra terugkomen en goede communicatie tussen KKC en huurder kan veel besparen. Naast het aannemen of afwijzen van een reparatieverzoek, is voorlichting dus ook belangrijk. Een aantal corporaties hebben voorlichtingsbladen voor het zelf uitvoeren van klussen en reparaties. Ook bij de bouwmarkten zijn dit soort voorlichtingsbladen voorhanden. Ook zijn er cursussen voor klussers. Uiteindelijk is niet iedereen even handig en laten dit soort reparaties liever aan een vakman over.
In mijn rol als woonconsulent is mijn ervaring met klussen en reparaties heel welkom. Of het nu gaat om iemand die een tegelwandje wil plaatsen om geluidsoverdracht naar de buren te verminderen of (voorlichting over) kleine reparaties in de woning, het uitleggen hoe een hotelschakeling werkt (of een drievoudige) of toch even snel kijken naar een schade die is opgelopen.
Reparatie, onderhoud en ZAV vraagt om inzicht van ons als werkers in de branche en van bewoners.