Waardeloze reparaties: goedkoop is duurkoop

Corporatie / 18 juni 2018
Baudouin Knaapen
Baudouin Knaapen
WijkAdviseur, Stichting WijkAdvies

Tijdens onze huisbezoeken, quickscans en apk’s voor woningen komen wij heel wat tegen. Hoewel het niet tot onze core-business behoort, kijken wij altijd met enige interesse naar de technische staat van de woningen die wij bezoeken. Dan kom je grofweg 3 categorieën tegen.

De doe-het-zelver

De eerste is de doe-het-zelver, die reparaties doet op een manier die wij eigenlijk niet graag zien. Hier mag je denken aan verkeerd materiaal of materiaalgebruik. Maar ook aan oplossingen die meer schade veroorzaken dan problemen oplost. Ik denk hierbij aan een aanrecht, waarvan het wafelblad is afgezaagd om het fornuis te kunnen plaatsen. De ruimte was te krap geworden omdat de bewoner over de oude tegels heen heeft betegeld. Met als resultaat dat het blad onherstelbaar is en het probleem eigenlijk niet is opgelost. Dus dan maar een hoekprofiel er overheen om te voorkomen dat het water in de kastjes lekt. Van kwaad tot erger dus.

Of gewoon de wasautomaat aansluiten op een verdeeldoos omdat de draad te kort is om bij de schakelaar te komen. Toch niet iets dat ik in mijn badkamer wil hebben.

 

De aansluiting van de wasautomaat

De snelle monteur

De tweede is de snelle monteur die even iets vastzet, met soms grote schade tot gevolg. Het bijgesloten beeld spreekt boekdelen. De montageplaat is losgekomen en laat een verborgen probleem zien. De houtschroef waarmee de schakelaar op de montageplaat is vastgezet, heeft ook de isolatie van de draden beschadigd.

Niet alleen gevaarlijk, maar ook kostbaar omdat nu de draden zo kort zijn geworden, na het strippen tot de beschadiging, dat deze tot de volgende lasdoos vervangen moeten worden. Best even een klusje voor het gemak van een schroef.

De houtschroef

De medewerker van het KKC

De derde die wij tegenkomen is de medewerker van het KKC die niet genoeg doorvraagt als de huurder niet voldoende kan uitleggen wat er aan de hand is. “Mevrouw, het stopkraantje van de stortbak is stuk, de knop is afgebroken.” “Heeft u nog de originele kranen of heeft u uw kranen vervangen?” “In de keuken en de badkamer heb ik zelf thermostaatkranen, maar dit is een stopkraantje!” “Tja, mevrouw, dan zijn de kranen voor de huurder, dus als wij dit moeten doen, brengen wij wel de kosten in rekening.” “Maar, het is van de stortbak.” Waarna, de huurder het opgeeft en zelf aan het klussen gaat. De nieuwe stopkraan past alleen niet lekker onder het plafond, waardoor het geheel (leidingen, kraan en stortbak en buis) onder druk komt te staan. Dit geeft weer lekkage aan de aansluit tussen de buis en de pot.
De huurder belt weer het KKC. “U heeft lekkage bij de aansluiting van uw WC-pot, wanneer kan ik de monteur langs sturen?” Waarna de monteur het geheel weer netjes oplost en in balans brengt.

Dus leren wij weer elke dag bij. Zelf klussen is goed, maar dan wel waar het kan. Een snelle oplossing kan soms duurder zijn dan een keer extra terugkomen en goede communicatie tussen KKC en huurder kan veel besparen. Naast het aannemen of afwijzen van een reparatieverzoek, is voorlichting dus ook belangrijk. Een aantal corporaties hebben voorlichtingsbladen voor het zelf uitvoeren van klussen en reparaties. Ook bij de bouwmarkten zijn dit soort voorlichtingsbladen voorhanden. Ook zijn er cursussen voor klussers. Uiteindelijk is niet iedereen even handig en laten dit soort reparaties liever aan een vakman over.

In mijn rol als woonconsulent is mijn ervaring met klussen en reparaties heel welkom. Of het nu gaat om iemand die een tegelwandje wil plaatsen om geluidsoverdracht naar de buren te verminderen of (voorlichting over) kleine reparaties in de woning, het uitleggen hoe een hotelschakeling werkt (of een drievoudige) of toch even snel kijken naar een schade die is opgelopen.

Reparatie, onderhoud en ZAV vraagt om inzicht van ons als werkers in de branche en van bewoners.

De lekke WC

__________

Het wonen binnen jouw corporatie ook professionaliseren en verbeteren voor verschillende doelgroepen? Bestel hier je toegangskaart (gratis met een lidmaatschap) voor ‘Woon Event: Professionaliseer het wonen’ of volg een van onze trainingen met maatschappelijk thema.