Wake-up call. Van deze langetermijntrends kun je nachten wakker liggen.

Corporatie / 04 juli 2016
Tino Meijn
Tino Meijn
Directeur, CorporatieNL

De dramatisch snel veranderende wereld stormt met groot geweld de voorheen veilige corporatiesector binnen. Bent u klaar voor de gevolgen? Kijk naar de langetermijntrends die uw businessmodel in een volstrekt nieuwe arena plaatsen. Kunt u ze managen met uw team? Nee, dat is onmogelijk want het is te groot. Ontdek wat u wél kunt doen.

Volatiliteit

Het begrip volatiliteit is populair in de bestuurskamer. Niet omdat het nieuw managementjargon is, maar omdat alles waar u als bestuurder mee te maken heeft in zo’n enorme stroomversnelling zit zoals niet eerder vertoond. Alles gaat sneller, heeft grotere gevolgen en is onvoorspelbaarder. Dat is spannend en buitengewoon interessant als u ermee om kunt gaan. Hoe komt dat?

Trends met impact

Aan de basis van die volatiliteit liggen meerdere trends. Ik geef u een selectie van enkele van de belangrijkste zonder uitputtend te willen zijn:

  1. IT revolutie 2.0 – technologische innovatie had niet eerder zo’n effect op elk aspect van uw bedrijfsvoering. Smart robots, virtual life, machine learning en marketing automation bieden ongekende mogelijkheden om uw interne en externe klant persoonlijker te bedienen tegen lagere kosten en hogere opbrengsten.
  2. Vrouwenpower – hoger opgeleid en een grotere kans op een bestuursfunctie. Vrouwen maken het helemaal. Inhaalslag? Kan zijn. Het laat in ieder geval menig man met ambitie vertrekken naar andere sectoren. Omdat, chargerend, vrouwen een beter gevoel hebben voor maatschappelijke opgaves woedt er een stille revolutie in de bestuurskamer. Van het hoofd naar het hart.
  3. Diffuse tweedeling – de tegenstellingen in de maatschappij nemen toe. De complexiteit is echter dat die tegenstellingen steeds vaker langs meerdere verschillende assen lopen. Verrekte lastig te managen. Denk aan de assen: native vs immigrants, schevere welvaartsverdeling (Thomas Piketty), zelfstandige vs vaste baan (zie thuiszorg), opkomst extremisme vs populariteit mindfulness, bezit vs toegang tot bezit.
  4. Mega-mobiliteit – in praktisch alle facetten van het leven neemt de behoefte aan mobiliteit exponentieel toe. Het is hollen of stilstaan. Met gebruik van smartphones als belangrijkste zichtbare bewijs maar ook in werk, vrije tijd en opleiding. Met aan de ene kant jongeren die als tegentrend langer in stedelijke gebieden blijven wonen (Planbureau Leefomgeving) en aan de andere kant bevolkingsgroepen op drift in heel Europa is de opgave voor uw corporatie op z’n zachtst gezegd niet eenduidig.
  5. Sociaal duurzaam ondernemen – duurzaamheid is uit, duurzaam ondernemen is in. Geen dubbele beglazing of isolatie maar de duurzaamheidsvraag stellen bij elke belangrijke bedrijfsbeslissing. Onder duurzaamheid kunt u in dat geval ook verstaan uw duurzame verbinding met uw bewoners, stakeholders en maatschappij. Daarbij moeten uw medewerkers zich bij elke handeling en beslissing bewust zijn van hun impact op de maatschappij. Want dat vereist de toekomstige maatschappij.
  6. Rijker, ouder, mondiger – de demografische ontwikkeling is niet te stoppen. De economie is back on track, de welvaart gloort, de maatschappij biedt weer ruimte. Uw bewoners nemen die ruimte. Niet eerder waren er zoveel senioren die zoveel te besteden hadden als nu, en die groei zet onverminderd door. Tijd, verstand en mondigheid zijn hun grootste wapens in de strijd tegen ervaren onrecht. De pijlen richten zich op de bestuurder die verantwoording afleggen maar lastig vindt.

Wat kunt u ermee?

Natuurlijk zijn er meer trends die ik met u kan delen. Het beeld is echter duidelijk. De snelheid waarmee de maatschappij zich ontwikkelt, zorgt ervoor dat uw corporatie moet aanhaken. En dat begint bij uzelf. “Culture eats strategy for breakfast”, zegt managementgoeroe Peter Drucker. U dient te zorgen voor een cultuur die verandering omarmt en creatief weet in te spelen op de nieuwe ontwikkelingen. Dat is niet eenvoudig.

Naast de cultuur zult u moeten leren denken in scenario’s. Een allesomvattende strategie bestaat niet meer, werkt niet meer. Denk dan ook niet in nieuwe strategieën, denk in scenario’s en handel daarnaar. Maak deze scenario’s lokaal en gebruik de globale ontwikkelingen als input. Elk kwartaal weer, of soms zelfs elke maand.

Hulp nodig?
Indien u het lastig vindt om relevante trends te ontdekken of deze te vertalen naar uw eigen situatie, neem dan gerust contact op. CorporatieNL is er om haar leden te helpen. U belt met 088 – 04 555 00  of mailt info@corporatienl.nl.

Bronnen: o.a. EUTrendwatchingAT KearneyPlanbureau LeefomgevingWoOncongres