Wat als Google een woningcorporatie was?

Corporatie / 27 september 2016
Ergin Borova
Ergin Borova
Adviseur, Urban Nomadz

Corporaties staan niet bekend om hun digitaliseringsdrang. Ach, het is een middel om je huurdersadministratie op orde te hebben. Vaak met een systeem waar je 33 klikken voor nodig hebt om een eenvoudige handeling te verrichten. En dan ben je alleen bezig geweest om een keurige terugbelnotitie te maken in het klantencontacten-veld.

Het is ook niet anders. Althans, niet zo snel. Want de digitalisering binnen de woningcorporaties is ruim 20 jaar geleden begonnen en sindsdien zijn we bezig om periodiek een nieuwe versie te implementeren van ons primaire systeem. Maar de ‘echte’ digitalisering moet nog beginnen.

Achterlopers

Niet alleen de corporaties lopen achter op dit gebied. Alle traditionele organisaties zoals banken, verzekeraars, de taxibranche, hotels en autoverhuurbedrijven ook. Het is bijzonder om te zien dat er een paradigmaverandering gaande is in de maatschappij. Alleen niet iedereen ziet dat nog.

De wil is er

Omdat corporaties geen echte concurrentie kennen, is de noodzaak om baanbrekende innovatie te adopteren – of juist te initiëren – op het gebied van digitalisering vrij laag. Dat is jammer. De wil is er wel, maar de olietanker keren is best lastig. Dit blijkt ook uit voorbeelden van andere sectoren. Terwijl de taxi’s zich voorsorteren voor het Centraal Station om daar ‘rustig’ te wachten op de voorbijgangers die behoefte hebben aan een taxi, heeft UBER een briljante app gemaakt. Zij hebben auto’s en bestuurders buiten de taxibranche gemobiliseerd om super efficiënt mensen te voorzien van vervoer. Volledig transparant, super veilig, betaling gaat automatisch via de app en je kan de bestuurder direct feedback geven. Echt gaaf. Je denkt bijna: waarom hebben we dit niet eerder bedacht?

Maar ook de banken voelen steeds meer de hete adem van de nieuwe start-ups in hun nek. Terwijl zij nog volledig intern zijn gefocust en nog altijd leunen op traditionele producten en verdienmodellen, lopen nieuwkomers als Bunq en KNAB met hun klanten weg. Vanaf het moment van klant willen worden tot en met het instellen van je eigen producten is niet alleen het hele proces digitaal, maar ook onwijs efficiënt en intuïtief. Het is ‘tailor made’ voor iedereen die ook maatwerk wil. Ook hier denk je bijna: waarom hebben we dit niet eerder bedacht?

De beurt aan de corporatie

En dan de corporaties? Hmmmm…, jammer dat we daar nog geen nieuwkomer hebben op digitaal gebied. Het zou wel voor een opschudding zorgen. Want even omwille van fantaseren (dat mag wel even, hè): wat zou een Google bijvoorbeeld doen als ze in de corporatiebranche zouden instappen?

Alles digitaal én big data

Nou, ik weet zeker dat – net zoals bij Bunq of KNAB – het hele klantproces volledig digitaal wordt. De klant heeft de regie en bepaalt wat, wanneer en hoe zij bepaalde zaken geregeld wil hebben. Te meer omdat de Google-corporatie de ideale match tot stand heeft gebracht op basis van de zoekresultaten van deze woningzoekende. Big data, ja. Op basis van big data speelt Google veel sneller in op de veranderingen van de sociale structuren van een wijk waarop ze dan de leefbaarheidsplannen afstemt. Google voedt het assetmanagement met real-time info zodat het drie-kamer-model meer lijkt op een levendig ecosysteem in plaats van een statisch gegeven. De bezichtigingen van woningzoekende vinden plaats met VR-brillen (virtual reality). We kunnen lachen om de ‘idioten’ die in Kijkduin Pokemon Go proberen te vangen, maar ondertussen kunnen we dankzij diezelfde technologie de renovatie- en nieuwbouwplannen presenteren alsof ze al uitgevoerd zijn. Dat faciliteert een nieuw type dialoog met je huurders.

Verder fantaseren over de Google-corporatie

De woningen bij de Google-corporatie zijn voorzien van de nodige sensoren waardoor de installaties en apparaten met elkaar communiceren en zich intuïtief aanpassen aan de omstandigheden. Of ze geven juist het signaal bij de reparatiemonteurs dat ze toe zijn aan een onderhoudsbeurt. Door de sensortechnologie worden de woningen makkelijker levensloopbestendig gemaakt voor de ouderen. Dat is niet alleen goed voor langer zelfstandig wonen, maar bespaart ook een hoop kosten voor woningaanpassingen.

Ik kan zo nog een hele tijd doorgaan. Dat is het leuke aan fantaseren. Maar zo utopisch is dit allemaal niet. Verreweg het meeste waar ik over schrijf is nu al mogelijk. Maar waarom zijn we dan zo behoudend hierin? Waarom plakken we steeds nieuwe digitale pleisters op de matig presterende systemen? Waarom niet een keer denken vanuit een nieuw businessmodel, zoals: stel dat we niets hebben en we mogen opnieuw beginnen. Wat zouden we dan anders en beter doen dan nu? Droom een keer lekker. Ga los. En ga dan aan de tekentafel om het met lef, maar ook met verstand, stap voor stap te realiseren. De paradigmaverandering is al lang begonnen.

De vraag is: wat ga jij hiermee doen?

 

Volg ook de nieuwe leergang Bouwstenen van de Digitale Corporatie die op 19 januari 2017 start.

 

Deze artikelen, geschreven door Ergin Borova, vind je vast ook interessant: