‘We doen het al jaren zo’ – zo gaat het met die sociale teams niet lukken

Corporatie / 14 september 2017
Marion Muller - van der Flier
Marion Muller - van der Flier
Trainer-coach, CorporatieNL

Niet mee kunnen (willen) gaan in veranderingen leidt uiteindelijk tot vermijdend gedrag, conflicten, het niet halen van planningen, minder werkplezier en zelfs tot slecht functioneren.

Het dagelijks werk gaat Erika op haar afdeling goed af. Ze heeft het idee dat iedereen dezelfde taal spreekt en dat men haar leiderschap waardeert. Ze heeft absoluut geen negen-tot-vijf-mentaliteit en ze kan snel schakelen als er problemen zijn. Ze weet dan vaak in no-time de juiste oplossing te vinden.

Nu heeft de directie onlangs besloten dat haar medewerkers weer meer de wijk in moeten. De signaleringsfunctie wordt heel belangrijk. Daarnaast moeten haar medewerkers gaan samenwerken in sociale teams, waarin mensen uit welzijnsorganisaties, zorgorganisaties en gemeenten zitten. En wat Erika niet verwacht had: ze stuit op een muur van weerstand. De mensen van haar afdeling gaan voor haar gevoel met de hakken in het zand en weigeren mee te werken. “We hebben het al zo druk, doen het al jaren zo. De klanten zijn tevreden en het is toch goed zo? Waarom moeten we veranderen?”

Mee in verandering

Herkenbaar? Veel organisaties zitten in deze situatie. De wereld om ons heen verandert sneller dan we als mens kunnen bijhouden. Het is geen echte keuze, we moeten gewoon mee! Maar medewerkers, die vaak al vele jaren bij het bedrijf werken, vinden dit lastig. Het is vooral hun angst die hen tegenhoudt. Dat weten we, maar toch is het om wanhopig van te worden. Je streeft als leidinggevende naar een goede samenwerking met je team om samen de doelstellingen te realiseren. Maar wat ooit als vanzelf leek te gaan, verloopt nu moeizaam. Het gedrag van je medewerkers gaat je tegenstaan en je vindt het steeds moeilijker om ermee om te gaan.

Deze situatie leidt uiteindelijk tot vermijdend gedrag, conflicten, het niet halen van planningen, minder werkplezier en zelfs tot slecht functioneren. Zo gaat dat met die sociale teams zeker niet lukken!

Begin met een project-startup

Erika bedenkt een plan om de mensen mee te krijgen, om de samenwerking in de sociale teams te laten slagen. Met behoorlijk wat moeite, en in overleg met haar ‘collega’s’ van de gemeente en de zorg- en welzijnorganisaties lukt het Erika om de eerste bijeenkomst van ieder sociaal team als een unieke startbijeenkomst te organiseren. Het team gaat eerst een dag bij elkaar zitten om te werken aan samenwerken. Een soort project-startup. Onder leiding van een ervaren trainer worden gezamenlijke doelen vastgesteld. Daarnaast gaan de mensen aan de slag met zelfinzicht en inzicht in de ander. Want dit is cruciaal bij communiceren. De teamleden ontdekken hoe ze een brug kunnen slaan naar verschillen tussen elkaar. Als ze dat hebben ervaren, gaan ze zich meer openstellen. Dit brengt een nieuwe dynamiek in de verbinding met anderen. Irritaties worden weggenomen en de communicatie verloopt stukken beter.

Werkplezier

De weerstand die de medewerkers van Erika eerst nog hadden, ebt gedurende de startbijeenkomst weg. Via haar contacten bij de gemeenten, zorg- en welzijnorganisaties hoort ze dat daar de weerstand ook grotendeels verdwenen is. De vele nieuwe inzichten van de teamleden in zichzelf (ze gaan ook inzien waarom ze zoveel last hebben van veranderen!) en in de ander is heel verhelderend. De teamleden krijgen zelfs plezier in de bijeenkomsten en hebben handvatten om effectief te communiceren en samen te werken. Erika merkt de effecten ook op de samenwerking op de afdeling. Win-win dus!

“Wanneer begin jij?”

Je voorbereiden op de corporatie van de toekomst? Meld je aan voor onze trainingen en events.