Heb jij nog geen uitslag ontvangen hoe jouw corporatie ervoor staat? Vul dan nu de test in. Zo weet je welk van onderstaande tips voor jou van toepassing is.
1. Ken je klant
Grote kans dat we je dit niet meer hoeven te vragen, maar kén je jouw klant wel echt? “Circa 60% van de deelnemers aan de klantstrategie-test gebruikt huurder en klant door elkaar. Dit kan een valkuil zijn als je niet weet over wie je het precies hebt.” Zorg ervoor dat je weet wie je klant is en stel op basis hiervan relevante doelen voor jouw organisatie. Vanzelfsprekend wil je deze doelen ook monitoren en meten. Niet per se omdat je iets wilt onderzoeken, maar meer omdat je klantenservice optimaal moet zijn. Iedereen binnen de organisatie moet ervan op de hoogte zijn wat de klant beweegt zodat er aan een relatie tussen de klant en medewerker kan worden gebouwd.
2. Breng focus aan
Je hebt tal van verschillende soorten klanten, maar je kunt je niet op ieder type klant focussen. Bepaal welke klantgroepen écht belangrijk zijn voor de organisatie en welke groepen het grootst zijn. Verdiep je in hun behoeften en wat ze belangrijk vinden. Denk er eens over na wanneer deze klanten loyaal aan je zouden zijn. Volgens Frans van der Horst (Director Customer Insights & Innovation bij TNS NIPO) kun je niet excelleren op alle kanalen, touchpoints en diensten. “Dat is gewoonweg te duur. Houd daarom bij het vaststellen van de strategie de context in de gaten; wat zijn de momenten in de relatie waarop klanten om zich heen kijken?”
3. Meet wat je bereikt
De strategie staat vast. Maar je wilt natuurlijk ook weten of de klantrelatie er wel op vooruit gaat. Dat betekent dat je moet gaan meten. Kies zelf wat bij jouw organisatie past. Meet bijvoorbeeld het retentiepercentage, de klanttevredenheid of het NPS-cijfer.