Zo draagt SBR voor Woonstad Rotterdam bij aan de benodigde kwaliteitsslag van hun administratie

Corporatie / 15 februari 2018
Redactie
Redactie
Redactie, CorporatieNL

Corporaties kampen met grote administratieve lasten, maar volgens Piet Klop is er een wonderoplossing die zeker helpt om de administratieve lasten te verminderen: SBR - Standard Business Reporting. Het komt erop neer dat via SBR de data bij corporaties volledig geautomatiseerd kunnen worden opgehaald. Woonstad Rotterdam is een van de corporaties die hiermee aan de slag is gegaan. CorporatieNL vroeg directeur Finance & Control Johan Schudde en Manager Business Reporting Mariëlle de Jonge naar hun ervaringen hiermee.

Zo begon Woonstad met SBR

“Woonstad wil als ‘topcorporatie’ graag aan de voorkant betrokken zijn bij nieuwe ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en duurzaamheid. Deze ambitie is ook verankerd in onze recent vastgestelde ‘mens- en toekomstgericht ondernemingsstrategie 2018-2020’.”

“Logius (onderdeel van ILenT) begon een pilot en wij wilden daar aan meedoen om in een vroeg stadium te ontdekken wat SBR precies inhoudt en wat je ervoor moet doen. Wij zijn ervan overtuigd dat SBR een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de professionalisering van de sector en ook (mede) bij kan dragen aan de daling van de huidige administratieve lastendruk. Daarnaast is het altijd handig om mee te draaien in een pilot om zo ook nog eventueel inspraak te hebben in bijvoorbeeld het proces en de taxonomie.”

Hoe ervaart Woonstad Rotterdam SBR?

“Onze ervaring is dat SBR niet zomaar is geïmplementeerd. Ondersteuning van software voor het creëren van een SBR-rapport is belangrijk, maar ook de inrichting van je primaire/financiële systeem. SBR moet er uiteindelijk voor zorgen dat je een ‘system to system’-aanlevering krijgt van zowel de jaarrekening als de dVi. Maar hier moeten de primaire systemen ook wel op een juiste manier voor ingericht zijn. Dat vraagt aanpassingen en voorbereiding van je systeem die je op tijd moet doorvoeren om klaar te zijn voor de verplichte SBR-rapportage. Wij zijn dan ook blij dat wij hiermee vroegtijdig zijn begonnen. In combinatie met de implementatie van de administratieve scheiding DAEB/niet-DAEB heeft de implementatie van SBR bijgedragen aan de benodigde kwaliteitsslag van onze administratie.”

Waar loopt de corporatie tegenaan?

“SBR voor woningcorporaties is nog volop in ontwikkeling en de taxonomie is nog niet volledig, waardoor het ook in de pilot nog niet mogelijk is om een volledig rapport te krijgen. Gelukkig hebben WSW/Aw onlangs bekend gemaakt dat SBR ook gebruikt gaat worden voor de aanlevering van de dPi/dVi-informatie. Wij verwachten danook dat de doorontwikkeling van de taxonomie en het daadwerkelijk gebruik van SBR hiermee een belangrijke impuls krijgt.”

Tips voor andere corporaties

“Begin op tijd met de voorbereiding en zorg voor professionele ondersteuning bij dit traject. Vooral als je het gemak van ‘system to system reporting’ wil ervaren, vraagt SBR aanpassing van je primaire/financiële systeem.”

Dit artikel is tot stand gekomen met dank aan Johan Schudde en Mariëlle de Jonge van Woonstad Rotterdam.

Ook benieuwd naar SBR? Meld je aan voor het webinar Implementatie Standard Business Reporting.