Eén van de experts in de jury is Johan van Hoof (partner KPMG Advisory). Wij gingen met hem in gesprek over de wijze waarop hij bepaalt wie er een award verdient. Zo vroegen wij hem of er factoren zijn die wat hem betreft extra zwaar meetellen, wat hij van het niveau van de deelnemers vindt en of hij nog tips voor de deelnemende corporaties en leveranciers heeft. Nieuwsgierig? Lees dan verder!
Met welk oog kijk jij naar de nominaties en zijn er factoren die extra zwaar meewegen bij het oordeel?
“Ik kijk naar een aantal factoren, bijvoorbeeld:
- In hoeverre lukt het de corporaties om niet alleen digitale dienstverlening aan te bieden, maar hoe slagen ze erin om de klant ook echt dat kanaal op te krijgen?
- Hoe succesvol zijn ze daarin?
Dat hangt naar mijn mening namelijk maar in beperkte mate af van de technieken die je gebruikt (die moeten gewoon standaard gebruikersvriendelijk zijn en ‘opa-proof’). Het gaat vooral om hoe je klanten verleidt om de digitale weg te gebruiken. Ik ben vooral benieuwd welke strategieën corporaties daarvoor inzetten en hoe succesvol deze zijn. Daarnaast ben ik reuze benieuwd wat ze verder nog met digitale middelen doen, maar dat is van de buitenkant vaak minder zichtbaar.”
Wat valt jou op als je kijkt naar het algemene niveau van de deelnemers?
“Corporaties maken momenteel een reuzensprint door vind ik. Meer dan ooit zetten corporaties in op digitalisering. En meer dan ooit heb ik het idee dat ze dat ook in de breedte doen. Niet alleen voor interne werkprocessen of de website, maar ook hoe je data kunt inzetten om meer informatie te verzamelen. Informatie over je klanten, je vastgoed, de waardering van je vastgoed en je rendementen. Veel corporaties maken nu die eerste stappen met reuzensprongen. Ik hoor gelukkig steeds minder ‘dat kunnen onze klanten niet’ of soortgelijke rare teksten.”
“Waar ik me wel zorgen over maak, is de privacy-gevoeligheid van de gegevens. Het is wachten op het eerste data-lek bij een corporatie. Ik heb niet het idee dat alle corporaties zich bewust zijn hoe kwetsbaar ze zijn en dat, hoe opener ze hun systemen zetten, des te belangrijker dataveiligheid is. Ik zou dat punt ook wel willen meewegen in de jurybeoordeling, maar ja, dat zie je aan de voorkant niet.” Lachend vervolgt Johan: “Misschien kan CorporatieNL een hacker inhuren om te kijken hoe hackgevoelig de corporaties zijn?”
Heb je nog tips voor deelnemende corporaties en leveranciers?
Voor corporaties heeft Johan de volgende tip: “Als je verder wilt met innovatie en digitalisering, dan is het essentieel dat je data op orde is. Als je wilt sturen op rendement, dan moeten je cijfers wel kloppen. Anders kun je niet sturen.”
“Leveranciers wil ik oproepen om hun infrastructuur zo open mogelijk te zetten en zo uniform mogelijk te maken. Zo kunnen corporaties makkelijk kleine nieuwe toepassingen koppelen en ermee experimenteren. Ik geloof er niet dat 1 leveranciers alles kan bieden. Er blijven altijd kleine toepassingen (zoals diverse apps) die je graag ‘los’ aan je systeem wilt klikken.”
Wil jij bij de het CorporatieNL-congres én de uitreiking van de Digital Awards aanwezig zijn? Er zijn onlangs extra tickets beschikbaar gemaakt. Meld je vandaag nog aan.