Wat betekent de toegenomen digitalisering voor jouw organisatie?
Wiepke: “Veel werk. Als het eenmaal goed werkt, is het fijn en tijdbesparend, maar de aanloopproblemen zijn doorgaans groot en de kosten voor beheer en onderhoud stijgen.”
Tegen welke struikelblokken loopt jouw organisatie aan door de toegenomen digitalisering?
Wiepke: “Hogere kosten, zeker ook voor beheer. Door de complexiteit van systemen ontkom je er nauwelijks aan dat je steeds duurdere onderhoudsabonnementen moet afsluiten en/of zelf mensen in dienst moet nemen die je vroeger niet nodig had.”
Is een volledig digitale corporatie haalbaar? En is het wenselijk?
Wiepke: “Nee zeg, zeker niet. Veel bewoners hebben grote behoefte aan persoonlijk contact en uitleg. Deze groep, waaronder veel ouderen en laaggeletterden, heeft relatief veel moeite met het adequaat regelen van hun zaken via digitaal contact. Zeker als het iets complexer wordt. En ook sociaal is er gewoon veel behoefte aan persoonlijk contact. We hebben best een aantal bewoners die zeer regelmatig even binnenlopen voor een praatje.”