Samen kan je sneller, goedkoper en meer digitaliseren

Digitaal / 09 mei 2019
Katie Løndal
Katie Løndal
Redacteur, CorporatieNL

We zien bij corporaties veel soortgelijke problemen en kansen met betrekking tot digitalisering. Door onze kennis en ervaringen te delen kunnen we veel van elkaar leren. Wat zijn de kansen en struikelblokken voor corporaties? Hoe zit het met de samenwerking van corporaties? Vandaag deelt Ergin Borova (adviseur en interim manager/bestuurder) zijn ervaringen en tips.

Ergin Borova is werkzaam als adviseur en interim manager/bestuurder voor diverse woningcorporaties. Hij is een van de medeoprichters van qlinker, de eerste volledige digitale woningcorporatie van Nederland. Daarnaast geeft hij regelmatig lezingen en presentaties voor woningcorporaties op het gebied van digitalisering en innovatie.

Wat betekent de toegenomen digitalisering voor jouw organisatie?

Ergin: “Digitalisering en automatisering is een duidelijke trend en heeft in toenemende mate impact op de manier waarop we zakendoen in de 21e eeuw. Zo ook in de corporatiewereld. Onze huurders verwachten dezelfde kwaliteit service als bij CoolBlue, Booking.com of hun eigen bank. Informatie dient ‘real-time’ beschikbaar te zijn. Het is merkwaardig dat corporaties op dit gebied eigenlijk achterlopen. Dat is niet nodig. Als we de golf van digitalisering als sector willen bijhouden dan moeten we serieuze stappen nemen in die richting.”

Tegen welke struikelblokken loopt jouw organisatie aan door de toegenomen digitalisering?

Ergin: “Er zijn meerdere redenen waarom een corporatie beperkingen voelt op dit gebied. Veel corporaties hebben bijvoorbeeld geen duidelijk ICT beleid. Wat betekent digitalisering voor de primaire processen van de corporatie en haar klanten en hoe gaan we daar de komende jaren invulling aan geven? Veel ICT notities die ik tegenkom hebben te maken met een interne oriëntatie en het stroomlijnen van alles wat niet lekker loopt binnen de organisatie. Maar de tijd is rijp om eens goed na te denken hoe we de huurders van morgen en overmorgen willen bedienen en wat we daarvoor nodig hebben. Van buiten naar binnen denken dus.

Om dit goed te doen heb je ook de nodige kennis nodig. Niet alle corporaties hebben deze kennis voorhanden. Je hebt ook de leveranciers nodig om mee te laten bewegen. Je hebt ook het vermogen nodig om je partners en leveranciers mee te laten bewegen.

Het draagvlak voor de verdere digitalisering binnen de organisatie heeft ook de nodige aandacht nodig. Want laten we wel wezen. Digitalisering, automatisering en robotisering gaan banen kosten. Maar het gaat ook banen opleveren. Er is moed en lef nodig om de eerste stap te zetten en aan de slag te gaan. Vaak is gebrek aan draagvalk daar debet aan. En niet in de laatste plaats: gebrek aan samenwerking tussen de corporaties is ook een belangrijk struikelblok. Elke corporatie probeert het wiel zelf opnieuw uit te vinden. Best jammer. Want samen kan je sneller, goedkoper en meer digitaliseren.”

Welke digitale ontwikkelingen zie jij als kansen voor corporaties?

Ergin: “Alle ontwikkelingen op het gebied van digitalisering zijn kansrijk voor corporaties. De appificatie van de processen, sensortechnologie, internet of things (IOT), drone technologie etc. We hebben veel meer intelligente algoritmes nodig om bijvoorbeeld de woonruimteverdeelsystemen optimaal te gebruiken. Het is jammer dat er geen landelijk portaal bestaat waar alle woningzoekenden in kunnen zoeken en dat ze op maat en regionaal of per stad bediend worden. Proactief en persoonlijk. Technisch is dit mogelijk. We kunnen veel van bedrijven als Booking.com leren. Maar ook van bedrijven als UBER of Thuisbezorgd, als het gaat om de planning van onze vaklieden en onderhoudsdiensten.”

Hoe denk jij dat corporaties beter kunnen samenwerken om digitalisering beter, makkelijker en/of leuker te maken?

Ergin: “Volgens mij begint de samenwerking met het hebben van een visie. En wat mij betreft is de visie niet gericht op: Hoe kunnen we onze systemen optimaliseren? En hoe kunnen we een klantenportal in de lucht krijgen?’ Nee. De visie van een potentiele samenwerking moet gaan over: Wat is de impact van de digitaliseringsgolf op de processen van de woningcorporaties en hoe gaan wij gezamenlijk daarop anticiperen? Hoe gaan we onze klanten van morgen en overmorgen slim, digitaal, efficiënt en klantgericht bedienen? En wat hebben we daarvoor nodig? Op basis van dit soort visies kunnen er interessante coalities ontstaan om de samenwerking op het gebied van digitalisering een boost te geven.”

Is een volledig digitale corporatie haalbaar? En is het wenselijk?

Ergin: “Kijk maar naar qlinker. Deze volledig digitale woningcorporatie is al in de lucht. En de eerste huurders hebben de hele digitale klantreis doorlopen, inkomensgegevens volledig digitaal gevalideerd in enkele minuten, het contract digitaal ondertekend en ze zijn klant geworden. Deze bewoners hebben hun woningcorporatie in hun broekzak. Het kan dus wel. Natuurlijk moet er nog veel gebeuren bij qlinker. Maar de eerste stap is wel gezet.

Twee jaar geleden toen we aan dit initiatief begonnen dachten veel collega’s: eerst zien dan geloven. Jammer dat we ons als sector enorm laten beperken door deze sceptici. We kunnen best wel toffe dingen doen als sector. Het enige wat we nodig hebben is een beetje lef, vertrouwen en doorzettingsvermogen. Door de digitalisering kunnen we veel zaken veel efficiënter doen. Daardoor houden we geld over voor de investering in onze woningvoorraad. Dat is erg goed uit te leggen aan iedereen!”

Jouw organisatie zal inmiddels de nodige ervaring hebben met projecten en initiatieven op digitaal gebied. Ik wil je vragen om 1 praktische tip te delen waar corporaties van kunnen profiteren.

Ergin: “Mijn belangrijkste tip is: gooi de luiken van je organisatie open en kijk wat de buitenwereld doet op dit gebied. Je zal versteld staan van de hoeveelheid toegepaste innovatie die je tegen gaat komen. En als je bruikbare innovatie tegenkomt kan je ze in kleine stapjes implementeren. Ga niet de hele digitale wereld in een keer naar binnenhalen. Maak het klein, kies een onderdeel en ga daarmee experimenteren. Dat is niet alleen leuk om te doen, maar ook veilig. Daarnaast levert het snelle resultaten op. Oh ja, voordat ik het vergeet: deel s.v.p. je kennis met andere corporaties. Dat wordt enorm op prijs gesteld. En het maakt jouw eigen traject alleen maar beter.”

Zien we jou op ons Digital Event?