6 tips om jouw corporatie innovatief te maken

Corporatie / 18 maart 2019
Ergin Borova
Ergin Borova
Adviseur, Urban Nomadz

Innovatie is hot. Het is aan de orde van de dag. Ook in de corporatiesector. En niet geheel onterecht. Het lijkt erop dat de corporatiesector heeft ontdekt dat er meer te halen valt als je je energie gaat richten op vernieuwing en innovatie. Innovaties als circulaire keukens, duurzame oplossingen, sensortechnologie, drone technologie, big data etc. zijn aan de orde van de dag. Er worden zelfs volledig digitale woningcorporaties 'van scratch af aan' opgericht. En daarmee worden bekende patronen doorbroken. Er wordt gezocht naar iets nieuws. Iets wat effectiever, slimmer en beter werkt. Niet alleen in het belang van de organisatie maar ook in het belang van de klant. En daarmee houden we als sector meer geld over dat we kunnen investeren in het behalen van de milieudoelen of het verkorten van de wachtlijsten door meer, sneller of slimmer te bouwen.

Ik hoor mijn corporatie collega’s vaak zeggen: ‘We zijn nogal traditioneel als sector. Wij zijn toch niet in staat om te innoveren?’ Mijn antwoord is heel eenvoudig. Of je nou denkt dat je wel of niet kan innoveren, in beide gevallen heb je gelijk. De vraag is: is innovatie een onderwerp waar je wat voor voelt? En denk je dat je innovatie kan inzetten als een middel om jouw organisatie in beweging te krijgen en je klanten meer gemak of meer waarde te bieden?

Als corporatie kan je wel degelijk innoveren. Je kan in ieder geval innovatie uit de markt aantrekken en deze in jouw organisatie implementeren. Ik ben zelf getuige van het proces hoe je de corporatie in de smartphone van de klanten kan stoppen. Binnenkort volgt de lancering van qlinker – de eerste digitale woningcorporatie – en dan kunnen we als sector getuige worden van dit bijzondere proces.

Maar goed. Stel je denkt als corporatie, we willen wel innoveren maar weten niet zo goed hoe we dat moeten doen. Nou, in dat geval kan ik je een aantal bruikbare tips meegeven waarmee je misschien een begin kan maken met innovatie als proces. Lees hier mijn belangrijkste tips!

  1. Innovatie als visie

    Als je wilt innoveren dan heb je daar een visie voor nodig en het type leiderschap dat innovatie binnen de organisatie weet te stimuleren. Zonder duidelijke visie en strategie, ondersteund met het juiste type leiderschap, gaat geen innovatie plaatsvinden. Nu niet. Nooit niet. Daar ben ik heel stellig van overtuigd.

  2. Innovatie op de agenda van de directie

    Innovatie mindset begint aan de top. Je hebt als directie de overtuiging nodig dat innovatie de weg is waarlangs je “de beweging” binnen jouw organisatie op gang gaat krijgen. Innovatie dient namelijk op de agenda van de directie te staan. Niet incidenteel maar structureel. Waar staan we? Wat zien we? Waar lopen we tegenaan? Wat kunnen we omarmen en implementeren? Welke risico’s lopen we als organisatie? Welk rendement (efficiency of klanttevredenheid) kunnen we verwachten met deze innovatie. Maak er een businesscase van en maak het meetbaar. Als je begint met een goede businesscase dan kan je daar op voortborduren en er nog meer uithalen in de toekomst. Zorg dat je de smaak te pakken hebt.

  3. Begin klein, maar begin wel

    Een veelgemaakte fout binnen de corporatiesector, is dat we de hele wereld in één keer willen verbeteren. We denken altijd groot en traditioneel. In programma’s, projecten, stuurgroepen, werkgroepen en klankbordgroepen. Dat is een grote misvatting als het gaat om innovatie en leidt doorgaans tot grote desillusies. Zorg dat je klein begint. Maak de overgang naar de praktische toepassingen ook kort. Begin met één woning of één voordeur. En kijk hoe het zich ontwikkelt. Experimenteer. Maak fouten en probeer opnieuw. Sta in ieder geval open voor vernieuwing.

  4. Urgentie om te innoveren

    Innoveren is echt leuk om te doen. Maar je moet het niet doen omdat het leuk is. Dan gaat het juist niet werken. Je hebt een urgentie nodig om ermee aan de slag te gaan. Je wilt innoveren om de organisatie in beweging te krijgen. Je wilt innoveren omdat zaken vele malen efficiënter kunnen. Omdat je klantgemak wil bieden. Of omdat je niet wil dat jouw organisatie enorme achterstand oploopt ten aanzien van de rest van de wereld. Want corporaties hebben weliswaar geen concurrenten, maar klanten vergelijken hun corporaties steeds meer met de Cool Blue’s en Bol.com’s van deze wereld. Waarom kan daar alles gemakkelijk en met twee klikken en is bij mijn verhuurder alles nog van het “stenen tijdperk”?

  5. Gooi de luiken open

    Innovatie komt doorgaans van buitenaf. Zorg dat je jouw luiken als organisatie open hebt en nodig innovatieve bedrijven uit om kennis met je te delen. Organiseer regelmatig meetups met startups en andere typen innovatieve bedrijven. Schrijf challenges uit per onderwerp. Neem kennis van wat er al geïnnoveerd is in de buitenwereld. Er is al zoveel bedacht daarbuiten wat bruikbaar is voor onze sector. Doe daar je voordeel mee.

  6. Ga samenwerken als corporaties

    Als het gaat om de inhoudelijke zaken doen we allemaal hetzelfde. Als het gaat om innovatie en vernieuwing willen we ook allemaal hetzelfde. Sneller. Slimmer. Efficiënter. Klantgerichter. Of je een innovatie-challenge organiseert voor 10.000 of 1.000.000 woningen maakt wel uit qua aantrekkingskracht. Stel je eens voor wat je aan innovatie kan initiëren of aantrekken als je extreme volumes bij elkaar brengt. Wie weet willen dan ook bedrijven als Google, Ikea en Tesla zich inschrijven met een leuke propositie. Hoe cool zou dat zijn?

Ik weet het. Als je mijn blog tot hier hebt gelezen heb ik je misschien wel een beetje lekker gemaakt met innovatie. En terecht ook. Innoveren is namelijk leuk. Het geeft energie en opent perspectieven die we niet kennen. Heb het lef en wees zelf ook innovatief. Agendeer innovatie als thema binnen jouw organisatie en zie of je de handen op elkaar krijgt. Droom groot. Begin klein maar begin wel.