Wat betekent de toegenomen digitalisering voor jullie organisatie?
Moniek: “De ontwikkelingen op het gebied van digitalisering gaan razendsnel dus het biedt ons, maar in het bijzonder de huurder, ook enorm veel kansen! We vinden dat digitalisering ons vooral moet helpen de klant te bedienen. Wat mij betreft stellen we steeds de vraag: wat levert het op voor huurders en sluit het ook aan bij de behoefte die zij hebben. Waardwonen was een van de voorlopers als het gaat om een klantportaal. En dit jaar zijn we gestart met een team klantenservice waar digitalisering een belangrijk middel is om ons doel te behalen, namelijk 80% van de klantvraag in één keer goed te beantwoorden. De digitale oplossingen waren de afgelopen jaren vooral gericht op de administratieve processen. En dat is deels ook wel te begrijpen omdat de autoriteit Woningcorporaties nogal wat van ons vraagt als het gaat om verantwoording.”
Erik: “Tegenwoordig zien we inderdaad steeds meer softwarematige oplossingen voor administratieve en handmatige werkzaamheden. Denk hierbij aan digitale facturenstroom en inspectie app. De komende periode gaan we dit verder uitbreiden met KCC software, DMS systeem en Mail to pay.”
Tegen welke struikelblokken loopt jullie organisatie aan door de toegenomen digitalisering?
Erik: “Het vergt een andere mindset, maar ook andere competenties van medewerkers. Door het automatiseren van werkzaamheden ontstaat er meer ruimte voor maatwerk, analyse en advies. Daarnaast wordt functioneel beheer onderdeel van een functie en is geen taak meer die je erbij krijgt. Dat betekent dat medewerkers nieuwe kennis en andere vaardigheden moeten ontwikkelen. Dat is niet voor iedereen even gemakkelijk.”
Moniek: “Daarnaast investeren we nu fors in digitalisering met als doel op de lange termijn hier, naast een hogere klanttevredenheid, ook efficiency te behalen. Implementatie en training van medewerkers kost veel tijd. Tegelijkertijd is het wenselijk en noodzakelijk om meer aanwezig te zijn in de wijken en ons netwerk. Ik denk dat digitalisering ons op de lange termijn tijd gaat opleveren, om waar nodig ook persoonlijk dichter bij de klant te kunnen zijn. Voor nu vergt het een goede planning, hier zijn we alert op.”