Het verdienmodel van corporaties

Corporatie / 14 december 2020
Hans van Emmerik
Hans van Emmerik
Adviseur Strategie en Beleid, de Alliantie

‘Woningcorporaties hebben onvoldoende geld voor al hun opgaven’, kopte Aedes afgelopen zomer. Het verdienmodel van corporaties is niet duurzaam. Er moet iets veranderen. Maar wat dan?

Tot 2035 komen corporaties zo’n 30 miljard euro tekort om voldoende huizen te bouwen, te verbeteren en te verduurzamen. Ongetwijfeld heb je het rapport Opgaven en Middelen gelezen of erover gehoord.

Op zoek naar ideeën voor duurzame verdienmodellen volgde ik een online seminar van MT/Sprout. Sprekers waren onder meer Constantijn van Oranje, Ben Tiggelaar en Hans Stegeman van de Triodosbank.

De sprekers prikkelden mij met een aantal praktische pareltjes. Hieronder vier tips voor een toekomstbestendig verdienmodel.

1. Werk als een start-up

Adyen is een online betaalplatform en een van de succesvolste Nederlandse start-ups ooit. Het bedrijf begon in 2006, groeide van een paar werknemers tot 1.650 werknemers, is beursgenoteerd en miljarden waard.

Als zolderkamerbedrijf bouwden de oprichters van Ayden al om op te schalen. Te groeien. Mondiaal te gaan. Hoe ze dat deden? Door Engels te spreken en te schrijven. Vanaf dag één. Waarom? Omdat ze doelgericht naar hun stip op te horizon werkten.

Met Engels als voertaal konden ze mensen met andere nationaliteiten aannemen. Het maakte hun online platform geschikt voor de internationale markt. Talloze voordelen volgden uit deze keuze.

2. Neem ongemakkelijke mensen aan

Een andere tip gaat over sollicitaties en mensen aannemen. Neem mensen in dienst waar je je in eerste instantie ongemakkelijk bij voelt. Waarom? Omdat ze blijkbaar anders zijn dan jij. Of ze brengen een ander perspectief mee of misschien zijn ze wel intelligenter. Ook dat kan een bron van ongemak zijn.

Stel in sollicitatiegesprekken je oordeel zo lang mogelijk uit. Schrijf het op een briefje en leg het naast je beeldscherm als je digitaal sollicitatiegesprekken voert. Zo herinner je jezelf eraan zo lang mogelijk te blijven verkennen en te onderzoeken. En je vaak positief te laten verrassen.

3. Denk als een fietsenmaker

Swapfiets is een groot succes. De fietsen met blauwe voorband kom je volop in studentensteden tegen. Medeoprichter Dirk de Bruijn vertelde een paar leuke wist-je-datjes.

– Wist je dat de eerste swapfietsen twee blauwe banden hadden? De oprichters ondervonden al snel dat een achterwiel verwisselen te lang duurt en te duur is. Daarom heeft de Swapfiets nog maar één blauwe band – de voorband.

– Wist je dat de oprichters na lang wikken en wegen kozen voor Swapfiets als internationale naam. Waarom? Vanwege de fiets als Neerlands icoon en om consistent en eenvoudig te blijven in beeld en boodschap.

– Wist je dat de oprichters binnen 2 weken al 40 fietsen hadden verkocht, waarvan 0 aan vrienden. Die waren cynisch, zoals vrienden en bekenden dat meestal zijn, zei De Bruijn. Richt je niet op je innercircle. Kijk verder.

4. Omarm winstdenken

Of je als ondernemer een investering krijgt van Triodosbank hangt af van één vraag: is jouw verdienmodel gebouwd op de economie van de toekomst? Teveel businessmodellen worden nog gebouwd op de economie van het verleden, aldus Hans Stegeman. De organisaties van de toekomst weten purpose en winstdenken te combineren. Het gaat hand in hand.

Om te kunnen groeien, moet je streven naar winst. Waarom? Omdat je met het beetje geld dat je overhoudt ook weer de problemen van anderen kunt oplossen. Enzovoort. Enzovoort. Winstdenken is binnen veel corporaties een vies woord. Maar het hoort bij de vocabulaire van de economie van de toekomst.

Idealistisch én zakelijk verstandig

Door het seminar dacht ik terug aan een tweedaagse die ik een paar jaar geleden begeleidde, van het managementteam en directieteam van de Alliantie.

De tweedaagse vond plaats in het voormalig missiehuis Kontakt der Kontinenten in Soesterberg. In een brochure van het missiehuis las ik over de visie van een oud-directeur. Hij verwoordde zijn besturingsfilosofie als: idealistisch en zakelijk verstandig. Een prachtige combinatie, die zeker ook voor corporaties geldt.

Qua denken en doen lijken corporaties meer op goede doelen, dan op de innovatieve start-ups waar we ons graag aan spiegelen. We kunnen meer lef en ondernemerschap in de sector gebruiken. Winstdenken is niet vies, het smaakt alleen anders.