Hoe je jezelf als woningcorporatie online op de kaart zet in 2019

Digitaal / 04 juni 2019
Maarten Meijer
Maarten Meijer
, Lequal

In 2019 is het voor woningcorporaties ontzettend belangrijk om online vindbaar te zijn. En dat is met de grote woningplatformen zoals Funda, Huislijn, Kamernet, Pararius etc. niet zo makkelijk als het vroeger was. Maar hoe speel je hier als woningcorporatie, zowel met je website als met je online marketingactiviteiten, op in om online goed vindbaar te kunnen worden?

Social media is maar een klein stukje van het geheel

Social media is lang niet het enige waar je jezelf als woningcorporatie op dient te focussen. Hoewel Facebook en Instagram voor woningcorporaties geweldige platformen zijn, werkt het niet meer als uitsluitend marketingplatform voor bedrijven. De advertentiemogelijkheden op deze social media kanalen zijn natuurlijk aanzienlijk en het voordeel van deze platformen is de mogelijkheid tot zeer gerichte advertentiecampagnes. Ook kun je jouw volgers op de hoogte houden van het laatste nieuws over de woningcorporatie of aangeboden woningen.

Toch zul je jezelf op meerdere manieren, dan enkel via social media, op de kaart moeten zetten. De laatste jaren is een multi-channel marketingstrategie voor ambitieuze ondernemers niet meer weg te denken. Door gebruik te maken van meerdere marketingkanalen vergroot je het algehele online bereik van de woningcorporatie. Een moderne website en een concrete aanpak voor het bereiken van je potentiële klanten is ook een vereiste om online succes te realiseren.

Waar jouw website aan dient te voldoen

Heeft jouw woningcorporatie nog geen website, of is deze al een tijdje verouderd en doe je er niks meer mee? Een goed werkende website is cruciaal voor ieder bedrijf, zeker voor woningcorporaties. Gebruiksvriendelijkheid is tegenwoordig één van de belangrijkste factoren van een goede website, samen met optimalisaties voor Google en andere zoekmachines en goed geschreven content per pagina.

Qua gebruikerservaring dien je ervoor te zorgen dat de bezoekers snel kunnen navigeren op je website. Dit houdt niet alleen een duidelijke navigatiestructuur in, maar ook een snelle website. De hosting partij waar je bij aangesloten bent is dus ook cruciaal voor het bieden van een goede gebruikerservaring. Het is bewezen dat een trage pagina snelheid gigantische gevolgen kan hebben voor jouw gebruikerservaring, waar bij een laadtijd van 7 seconden (wat helemaal niet ongebruikelijk is) meer dan 30% van de bezoekers de website weer verlaten.

Zoekmachine optimalisatie? Wat is dat?

Zoekmachine optimalisatie, of SEO, wordt nog veel onderschat door online marketeers en wordt door veel organisaties nog geheel achterwege gelaten. Dit is erg zonde. SEO is een zeer belangrijk onderdeel van het online vindbaar maken van jouw website en organisatie. SEO draait namelijk puur en alleen om organische resultaten in zoekmachines zoals Google of Bing.

De basis van zoekmachine optimalisatie is redelijk simpel om onder de knie te krijgen, maar voor wat meer verdieping heb je wel een specialist nodig. Het draait namelijk grotendeels om goede content die gericht is op veel gezochte zoektermen in de betreffende zoekmachine. Door deze zoekwoorden in de teksten op jouw website te verwerken zorg je ervoor dat Google relevantie ziet tussen die zoekterm(en) en jouw website/pagina. Verwijzingen (links) van andere websites kunnen deze relevantie verder versterken om op deze manier een positie op de eerste pagina van de zoekmachine te kunnen realiseren.

Woningcorporaties kunnen met SEO focussen op zoektermen zoals ‘sociale huurwoningen Amsterdam’, ‘vrije sector huurwoningen Den Haag’ en soortgelijke zoektermen.

SEO en gebruikerservaring lopen de laatste jaren steeds meer hand in hand. Google kijkt tegenwoordig eerst naar mobiele websites wanneer ze een website een bepaalde positie in de zoekmachine geven. De reden hiervoor is dat er tegenwoordig meer gebruik wordt gemaakt van Google door smartphone gebruikers dan tablet of computer gebruikers. Door je gebruikerservaring niet alleen te verbeteren voor computer gebruikers, maar ook smartphone gebruikers zorg je ook voor een betere positie in de zoekmachines. Kijk bijvoorbeeld naar de schaalbaarheid van afbeeldingen op je website. Je wilt als woningcorporatie natuurlijk dat gebruikers op ieder apparaat de woning kunnen inzien. Wanneer afbeeldingen dan slecht geschaald zijn kan dit de gebruikerservaring erg afnemen.

E-mail marketing nog even belangrijk als altijd

E-mail marketing is nog steeds gigantisch belangrijk voor bedrijven en ook voor woningcorporaties is het niet weg te denken. Er gaan veel verhalen rond over e-mail marketing en het effect hiervan in 2019, maar de statistieken bewijzen dat e-mail marketing ook in 2019 nog in volle gang is. Vrijwel iedereen heeft een e-mailadres, het is bijna ondenkbaar om zonder e-mailadres te zijn in het dagelijks leven. Ook jongeren zijn veel actief op e-mail.

E-mail marketing is voor woningcorporaties een geweldige kans om actieve gebruikers met afbeeldingen en Call-To-Action buttons informatie te verstrekken. Nieuwe woningen die beschikbaar zijn, wijzigingen in de huurprijs, thema-avonden, tips om te besparen op vaste woninglasten en nog veel meer. Op deze manier leid je deze gebruikers weer door naar je website, waar ze zich wellicht inschrijven of verder oriënteren. Onderschat dit marketingkanaal zeker niet!

Wanneer je als woningcorporatie de focus legt op een multichannel marketing campagne vergroot je het bereik van je algehele marketingactiviteiten aanzienlijk. In 2019 zul je breder moeten denken.