Jan-Peter Duijvestijn (Staedion): “Betere dienstverlening door data”

Digitaal / 16 maart 2020
Redactie
Redactie
Redactie, CorporatieNL

“Dankzij onze data over vastgoed en bewoners is een nog veel betere dienstverlening mogelijk,” zegt Staedion bestuurder Jan-Peter Duijvestijn. Hij voorziet enorme kansen voor nieuwe toepassingen. Omdat we in onze sector met steeds meer data te maken hebben publiceert CorporatieNL een serie artikelen en interviews met prominente bestuurders, toezichthouders en adviseurs. We vragen hoe zij tegen deze ontwikkeling aankijken. Ook aan Jan-Peter Duijvestijn stelden we 6 vragen.

Schieten we door in het verzamelen van data of doen we dat nog te weinig?

Jan-Peter Duijvestijn: “Ik denk dat corporaties nog niet systematisch bezig zijn met het verzamelen van data. Laat staan ze gebruiken. Hier ligt dus nog een groot niet ontgonnen terrein waar veel waarde kan worden toegevoegd voor onze bewoners en voor onze stakeholders. We realiseren ons nog onvoldoende in de sector over hoeveel data wij direct of indirect kunnen beschikken. Die geven ons een enorm potentieel. Bij Staedion hebben we daarom ingezet op datagedreven werken. Dat betekent dat data de basis zijn van onze keuzes en beslissingen ”

Wat zijn de gevolgen voor je eigen organisatie, de mensen en het werk dat je steeds meer met data te maken hebt?

“We hebben ongelofelijk veel data, maar maken daar nog veel te weinig gebruik van. Dit betreft niet alleen het vastgoed maar ook voor onze bewoners. Met beide groepen data zouden we onze bewoners een nog veel betere dienstverlening kunnen geven. Daarom zijn wij begonnen met datagedreven werken. Door in de business de data ter beschikking te stellen en deze te analyseren en interpreteren zijn we in staat om veel beter inzicht te krijgen en kunnen we continu verbeteren. Dit kan bij allerlei toepassingen in de business, zoals bij verhuur, onderhoud, incasso maar ook bij woonfraudebestrijding.”

Wordt de maatschappelijke opgave juist makkelijker of moeilijker door het beschikken over meer data, systemen en digitale mogelijkheden?

“De maatschappelijke opgave moeten corporaties zorgvuldig invullen. Dat vraagt om een helder beleid en transparantie. Maar de digitale mogelijkheden geven enorme kansen om hier mooie toepassingen voor neer te zetten. Daarbij moeten uiteraard de spelregels van Algemene verordening gegevensbescherming gevolgd worden.”

Voor welk belangrijk vraagstuk zou het gebruik van data een grotere of betere rol moeten spelen?

“Alles moet gericht zijn op het beter bedienen van onze bewoner of potentiële bewoner. Daarnaast zijn er waarschijnlijk veel efficiencyvoordelen te behalen in onze dienstverlening door betere toepassing van data. Wij zijn bij Staedion begonnen om de inkomensgegevenstoets voor nieuwe bewoners direct op te lossen met de Belastingdienst. Hiervoor zijn wij nu samen met Logius (dienst digitale overheid van BZK) bezig om een oplossing te creëren door deze data rechtstreeks vanuit de Belastingdienst  ter beschikking te stellen aan ons woonruimteverdeelsysteem. Daarmee hoeven wij potentiële bewoners die geen juiste inkomensgegevens hebben niet teleurstellen en gaat de verwerking bij ons veel sneller. ”

Zouden we onderling meer gegevens moeten uitwisselen met maatschappelijke partners zoals gemeenten en zorg of juist minder?

“Uiteraard geeft data uitwisseling enorme mogelijkheden, maar mijn idee zou zijn om klein te beginnen en eerst de eigen data beter te benutten. Vervolgens te kijken of dit kan worden gedeeld met andere organisaties. Als je gaat uitwisselen met andere partners is gegevensdefinitie heel belangrijk. Zo hebben wij wel een succesvol project kunnen doen met de gemeente over oppervlaktebepaling in woonruimten. De NEN-norm hiervoor ligt vast dus konden wij gemakkelijk gegevens uitwisselen.”

In hoeverre vind je dat Staedion al voldoende vaardig is in het omgaan met de toenemende hoeveelheid data?

“Staedion voert een aantal pilots uit zoals die met Logius en de Belastingdienst en de oppervlaktebepaling bij woonruimten. Verder zijn wij bezig geweest met Internet of Things voor toepassingen van sensoren bij parkeergarages en kelders om vocht en schimmel vroegtijdig op het spoor te komen. Verder hebben we een pilot ondernomen om mutaties van woningen te kunnen voorspellen. Interessante toepassingen waarvan er vast nog veel meer van zijn. Om de data te verwerken gebruiken wij in toenemende mate wel robot toepassingen zoals Robotic Process Automation die dit een stuk makkelijker en sneller maken. ”

Meer visies

In de komende weken verschijnen meer artikelen bij CorporatieNL met de visies van bestuurders en directieleden van onder meer deltaWonen, Mitros, GroenWest, Zaam Wonen, Rentree, Autoriteit woningcorporaties, Thuisvester, KleurrijkWonen, Vidomes, Lefier, Mercatus, Groninger Huis, Mooiland, Rabobank, cegeka-dsa, Zaam Wonen, SmartR, Woonstede.

Website Mijn Staedion