Je moet databedreven zijn, zo word je dat

Digitaal / 16 december 2019
Tino Meijn
Tino Meijn
Directeur, CorporatieNL

Niet alleen de hoeveelheid data neemt toe maar ook de datakeuzes die je moet maken nemen toe. Want welke data is nu eigenlijk relevant en hoe selecteer je de juiste data voor jouw werk. En welke bronnen gebruik je wel of niet en hoe betrouwbaar zijn deze? Je merkt het al, het gaat niet om de techniek of om de data zelf, maar het gaat steeds meer om jou en de keuzes die jij maakt in jouw functie. Ben jij al databedreven?

Waarom het moet

In een onderzoek door bureau Gartner uit 2017 geeft 1 op de 3 respondenten aan dat ‘data analfabetisme’ van collega’s een van de belangrijkste redenen is voor het niet behalen van de organisatiedoelstellingen is. Je kunt gerust aannemen dat dit percentage inmiddels is gestegen.

Andere experts zeggen dat toenemende hoeveelheden data om nieuwe vaardigheden vragen. Ook is meer kennis nodig van de verschillende soorten hulpmiddelen waarmee je naar gedetailleerde data kunt kijken. Je kunt er niet meer onderuit, je krijgt steeds meer met data te maken dus je zult er mee om moeten gaan. Simpelweg omdat het er nu eenmaal is en omdat de maatschappij van je verlangt dat je er zorgvuldig mee omgaat.

Je zult ook in je eigen organisatie merken dat bij iedere functie de digitalisering toeneemt. Bijvoorbeeld bij processen van bewoners om zaken af te handelen. Daardoor krijg je de mogelijkheid om te zien hoe die processen verlopen en het levert je telkens meer data op aan de hand waarvan je bijvoorbeeld kunt kijken of het proces nog te verbeteren is. Dat vereist geen hogere scholing maar door gewoon te kijken naar wat er gebeurt doe je al waardevolle inzichten op. Dat doe je allemaal met data.

Wat je nodig hebt

Databedrevenheid gaat niet over wat je kunt doen met software, techniek, programmeertalen of tools. Het begint met de vraag wat je wilt bereiken. Pas daarna ga je aan de slag. Dit heb je nodig om databedreven te worden:

1. een visie op wat je wilt bereiken: wat is je doel, welke data zijn beschikbaar, waar kun je die voor gebruiken, wat weet je al over het zinvol van gebruik van data, met wie kun je samenwerken?

2. kennis van statistiek: met op z’n minst basale kennis van statistiek kom je al een eind, het helpt je om de basisvragen te stellen en realistische verwachtingen te formuleren

3. communicators: je hebt mensen of kennis nodig over het presenteren van data, zowel visueel als in gewone taal, dat maakt het begrijpelijk

Zo word je databedreven

Om zelf databedreven te worden is eenvoudig als je maar de juiste stappen zet. Het is helemaal niet nodig om een expert te worden maar het is wel handig als je de basis op orde krijgt. Dat doe je zo:

1. zorg dat je jouw basiskennis over statistiek ophaalt of weer eens opfrist

2. zorg dat je toegang krijgt tot alle relevante data in jouw organisatie. Je hebt er recht op als je jouw werk goed wilt doen. Speel met die data en maak eigen analyses en overzichten.

3. raak vertrouwd met het werken met data, verdiep je bijvoorbeeld bij beslissingen in de achterliggende data en geloof niet langer een collega op zijn woord of op basis van een goed verhaal. Wat zijn de feiten en ontwikkelingen?

4. beschouw databedrevenheid als een uitdaging voor de hele organisatie, niet alleen voor jouzelf of voor de slimme IT-collega’s die het wel zullen weten. Het hoort thuis in de lijn, niet in de staf. En de hele organisatie heeft er belang bij.

Er wordt weleens gezegd dat data in de handen van een paar experts een krachtig wapen is, maar data in de handen van velen is een echte game-changer. Het leidt immers tot betere dienstverlening en effectievere samenwerking. En dat zijn precies de zaken die we tegenwoordig harder nodig hebben dan ooit.