Mohamed Acharki (Zayaz): “Stel je voor dat data geld zou zijn”

Digitaal / 30 maart 2020
Redactie
Redactie
Redactie, CorporatieNL

Data gaat steeds belangrijker worden. En dat betekent nogal wat voor onze sector, ons werk en onze omgeving. Liggen er vooral kansen of ook bedreigingen? Mohamed Acharki, bestuurder van corporatie Zayaz uit 's-Hertogenbosch roept het interessante beeld op dat data geld zou zijn en vraagt zich af of we er dan hetzelfde mee om zouden gaan. We vroegen hem naar zijn visie op de dataontwikkelingen en welke invloed dit heeft op onder meer zijn eigen Zayaz.

Verantwoorden en voorspellen

“We verzamelen wel data, maar zonder daar al scherp een beeld bij te hebben waarom en waarvoor. Op onderdelen verzamelen we data juist niet structureel waar dit wel van meerwaarde zou kunnen zijn,” zegt Acharki als hem gevraagd wordt of we teveel data verzamelen of juist te weinig.

En waarvoor gebruikt Zayaz die data? Acharki: “We gebruiken data nu vooral voor verantwoording en sturing en in beperkte maar toenemende mate voor analyses. De voorspellende en laat staan de voorschrijvende waarde van data gebruiken we eigenlijk nog niet. Ik vraag me af of we nu al voldoende data op de juiste manier verzamelen om dat te kunnen doen. En ik denk ook dat de maatschappij en onze huurder er als vanzelf vanuit gaat dat wij dat wel doen.”

Functieverandering

Data wordt steeds belangrijker volgens de bestuurder. En dat zal zijn uitwerking hebben op de organisatie. Acharki daarover: “Het gaat het nodige vragen van onze medewerkers. Waarin we medewerkers eerder vooral wierven op vakinhoud en attitude zal de mate van datagedrevenheid steeds meer een rol spelen. Juist voor functionarissen waar we dat van oudsher niet zo van verwachten is dat een grote verandering. Een groot deel van hen werkt in de interactie met de huurder nog veel op intuïtie. Dat was en is waardevol. Maar daar komt dus denk ik ook iets bij.”

De verandering is waardevol, alhoewel dat nog niet altijd zichtbaar is. “Data vertegenwoordigt heel veel waarde. Daar zijn we ons niet altijd bewust van. We raken data kwijt, weten niet waar we het bewaren, delen het zonder te beseffen, laten het niet renderen. Stel je voor dat data gelijk zou staan aan geld. Zouden we er dan ook zo mee omgaan?”

Gedrag beïnvloeden

Door het beschikken over meer data wordt het niet per se makkelijker om de maatschappelijke opgave in te vullen volgens Acharki. Maar hij denkt wel dat de opgave met goed en slim datagebruik beter, gerichter en sneller ingevuld kan worden. “De schade kan ook groter zijn en de verwachtingen nemen toe. Voor de corporatie wordt een steeds grotere opgave dat we de privacy goed waarborgen en dat we data op een veilige manier beheren.”

Er zijn vraagstukken die je beter of anders kunt aanpakken doordat je over meer data beschikt. Aan welk vraagstuk denkt Acharki daarbij? “Er is niet persé 1 vraagstuk. En we zijn ook nog maar voorzichtig aan het snuffelen aan deze materie. Dus er komen nog veel meer vraagstukken. Maar wat mij als eerste te binnenschiet is het gebruik van data om gedrag en attitude te beïnvloeden, zogenaamde persuasive technology, in het verduurzamings- en leefbaarheidsvraagstuk. Of personalisatie in onze dienstverlening. Uitvoeren van het juiste onderhoud op het juiste moment met zo min mogelijk overlast. Ondersteunen bij het maken van betrouwbare van strategisch keuzes.”

Zorgvuldig delen

We verzamelen zelf allerlei data en onze maatschappelijke partners zoals gemeenten en zorg doen dat ook. Zouden we meer gegevens met elkaar moeten uitwisselen of moeten we uitgaande van de privacy terughoudend daarin zijn? Acharki daarover: “Dit is een wankel evenwicht. Enerzijds zeg ik: ja, ik ben ervan overtuigd dat het van waarde is voor de klant wanneer we dat zouden doen. Zo zou bijvoorbeeld hulp veel eerder beschikbaar kunnen zijn nog voordat een probleem zich bij ons manifesteert en kunnen we voorkomen dat het probleem onnodig groot wordt. Denk bijvoorbeeld aan vroegsignalering van betalingsproblemen. Maar anderzijds: hoever mag je moreel gezien gaan? Je doet iets in de autonomie van de huurder. En het gaat niet zelden om gevoelige informatie. Nog afgezien van de vraag wat precies gevoelig is, en of dat niet per individu verschillend kan zijn, zul je dus een grote mate van zorgvuldigheid moeten tonen.”

En is zijn eigen organisatie al voldoende bedreven in het omgaan met de toenemende hoeveelheid data? Acharki: “Zoals je uit mijn beantwoording van de vragen kunt opmaken, denk ik dat onze organisatie nog lang niet vaardig genoeg is voor de dag van morgen.”

Meer visies

Bij CorporatieNL verschijnt een reeks artikelen en interviews met meer visies van bestuurders en directieleden van onder meer deltaWonen, Mitros, Staedion, Zaam Wonen, Rentree, Autoriteit woningcorporaties, Thuisvester, KleurrijkWonen, Vidomes, Lefier, Mooiland, Groninger Huis, GroenWest, Rabobank, cegeka-dsa, SmartR, Woonstede, OFW.

website Zayaz