Stel dat we de hele sector verqlinkeren

Digitaal / 08 oktober 2020
Ergin Borova
Ergin Borova
Adviseur, Urban Nomadz

Het begon met een aansprekende en ambitieuze digitale visie met de titel: wat als we Mitros in de broekzak van de huurders stoppen? Dat was het begin van een zoektocht om versneld, innovatief en disruptief aan het werk te gaan. Een poging om een keer een andere weg in te slaan dan de weg van de geleidelijke groei en ontwikkeling. Niet alleen maar afkijken bij elkaar en in babystapjes, zonder duidelijke stip op de horizon, digitaliseren, maar met lef en duidelijke missie het (digitale) fundament van de sector op de proef stellen.

Digitale corporatie

Dat was in 2017. Ik had het genoegen om een van de initiatiefnemers te zijn van qlinker. De eerste volledig digitale woningcorporatie opgezet als een startup naast de bestaande organisatie Mitros in Utrecht. In ruim 18 maanden lukte het ons om qlinker te lanceren. Qlinker is een woningcorporatie zoals alle andere, alleen bestaat qlinker uitsluitend als een platform (een app). Een handvol enthousiaste medewerkers en partners (met name flexibele startups en scaleups) voeren de corporatiewerkzaamheden uit en ontwikkelen de app verder . In kleine stapjes is het gelukt om 136 nieuwe huurders te verwelkomen via qlinker. Deze huurders kunnen in principe alle zaken met de woningcorporatie digitaal afhandelen. Okay, nog niet alles maar dat is wel de intentie. En alle andere zaken die persoonlijk contact behoeven worden gewoon door mensen gedaan. Die hebben zo meer tijd voor de zinvolle zaken die we als professionals kunnen afhandelen.

Heb ik die woning wel gekregen?

De mate van digitalisering en automatisering bij qlinker gaat dusdanig ver dat een huurder die de woning toegewezen had gekregen, nadat hij zijn inkomen volledig digitaal en in enkele minuten had laten valideren en zijn eerste huur inmiddels had betaald had, nog de vraag stelde via de chat: heb ik die woning wel gekregen? Okay, misschien gaan we te snel. Het is voor iedereen even wennen dat huren zo verdomd makkelijk kan bij qlinker. Anno nu is er geen reden meer om de digitalisering te vertragen. De uitdaging is eerder of we in staat zijn om het snel genoeg te adopteren. Want voor de klanttevredenheid hoef je je geen zorgen te maken. Bij qlinker zit dat snor met 8,5+ klanttevredenheid. Je zou zeggen: wat houdt ons dan tegen?

Schaarste verdelen

Als sector zijn we met elkaar schaarste aan het verdelen. Dat proces moeten we zo efficiënt, effectief en rechtvaardig mogelijk uitvoeren. Daarnaast staan de corporaties aan de vooravond van een enorme bouw- en duurzaamheidsopgave. We kunnen onze enorme uitdaging deels makkelijk maken wanneer we de repeterende beheerwerkzaamheden digitaliseren en automatiseren. Omdat het kan. Omdat het slimmer is. Omdat het in het belang van de sector, de opgave en de huurder is. Iedereen wordt er beter van.

Wat als we de hele sector flink digitaliseren?

Als we met een handjevol mensen qlinker kunnen opzetten. Waarom dan niet groter denken? Waarom niet de hele sector verqlinkeren? Waarom zou een burger van dit land – mede door zijn inkomen – aangewezen op de sociale woningvoorraad zich op meerdere plekken moeten inschrijven, daar separaat geld voor betalen, loonstroken en jaaropgaven moeten overleggen, papieren overeenkomsten moeten tekenen en iedere keer in de wacht moet komen als hij belt met zijn corporatie? Het is niet meer van deze tijd. Dat kan anders en beter.

Denk als UBER

Misschien helpt het als we een keer niet als een woningcorporatie denken maar als UBER (de taxi app). Wat als alle woningzoekenden en huurders één app nodig hebben om alles (echt alles) te kunnen regelen? Met diezelfde app kunnen we de hele klantreis van de woningzoekende ondersteunen. Van huren en woning betrekken tot en met een reparatieverzoek, betalingsregeling, woningruil of een ZAV-aanvraag. Of de woningzoekende in Brabant, Zeeland of Noord-Holland woont en of hij bij Zayaz, Ymere of Domesta huurt. Het kan echt vanuit een platform. Technologisch is dat al lang mogelijk. Qlinker heeft bewezen dat het ook te doen is. Maar het zou zo jammer zijn wanneer deze innovatiekracht van de sector alleen bij individuele initiatieven als qlinker blijft.

Doe en droom mee

Wie droomt graag mee? Wie doet mee? Als we slim en toekomstbestendig willen omgaan met het maatschappelijk geld wat we tot onze beschikking hebben, dan is de tijd rijp om dit een keer serieus te onderzoeken met de vraag die we onszelf stellen: hou kunnen we zo’n droom werkelijkheid maken?