Wat is eigenlijk datavolwassenheid?
Een datavolwassen organisatie is in mijn ogen niet gelijk aan een organisatie die haar operationele en klantprocessen heeft gedigitaliseerd. Natuurlijk, digitalisering draagt bij aan datavolwassenheid. Neem een woningverhuurder die het proces van reparatieverzoeken heeft gedigitaliseerd. Dit leidde tot een efficiënt proces, waarbij tijd is bespaard en de klantwaardering met sprongen vooruit is gegaan. Maar lukt het ook om de data uit deze processen in te zetten om het planmatig onderhoud slimmer in te regelen? Een datavolwassen organisatie is – als je het mij vraagt – geen digitale organisatie, maar een organisatie die naast de nodige stappen in digitalisering ook datagedreven beslissingen neemt. In meerdere lagen van de organisatie, zowel operationeel als strategisch.
Wat ik ook vaak hoor: “We zijn datavolwassen want alles staat bij ons in the cloud!”. En dan? Eigenlijk begint het dan pas. Waarschijnlijk heeft deze organisatie belangrijke stappen gezet in het systematisch ordenen van gegevensstromen en zijn grote ICT vraagstukken in de organisatie opgelost. Maar zijn managers nu in staat relevante keuzes te maken op basis van alle kennis en informatie die deze cloud te bieden heeft? Juist deze stap vraagt aandacht. Datavolwassen word je niet (alleen) met de implementatie van nieuwe systemen en slimme BI-tools. Het is een veranderproces in de organisatie.
Waar te beginnen?
Datavolwassenheid begint dus niet bij de aanschaf van nieuwe ICT systemen of het aanleggen van een datawarehouse. Waar dan wel te beginnen? Veel organisatie ondervinden al snel bij de eerste dataprojecten dat de eigen data verre van op orde is. Dit staat een datagedreven werkwijze in de weg. Toch blijkt dat dure initiatieven voor datacleaning en -warehousing zinloos zijn als niet eerst goed is nagedacht over de relevantie van de data voor de te nemen beslissingen. Neem de vastgoedsector waar belangrijke keuzes worden gemaakt over wel of niet investeren, verkopen, verduurzamen of passend maken voor de doelgroep. Van oudsher zijn we niet gewend data over de stenen digitaal op te slaan terwijl juist deze data nodig is om juiste keuzes te maken. Een uniform digitaal gebouwendossier waarin meer is opgeslagen dan adres, vierkante meters, functie en WOZ-waarde, ontbreekt. Het is een helse klus deze data in één keer op orde te brengen. Het voelt al snel aan als strafwerk. Ik geloof erin eerst een goed gevoel voor data te ontwikkelen, noem het databewustwording. Kies hiervoor thema’s of processen die echt kritiek of relevant zijn. Daar waar inzichten in data het verschil kunnen maken bij belangrijke beslissingen. Deze fase van bewustwording binnen de organisatie is essentieel om vervolgens op te kunnen schalen.
Vijf stappen naar datavolwassenheid
Op basis van de vele data maturity modellen die er bestaan, en de inzichten die we opdeden in de vastgoedmanagementsector, schets ik vijf stappen naar datavolwassenheid. In de overtuiging dat datavolwassenheid iets van de hele organisatie vraagt. En juist dat gaat niet in één keer.