Daniëlle Koeken (Mitros): “qlinker is er voor huurders wanneer zij dat nodig hebben”

Digitaal / 10 mei 2021
Hellen Meijn
Hellen Meijn
Projectleider, CorporatieNL

Ons werk verandert de komende jaren want we zijn hard op weg naar de digitale corporatie. Nu al gebruiken we steeds meer digitale middelen en slimme technologieën. En dat biedt nieuwe mogelijkheden. Voor onze bewoners en voor onszelf. CorporatieNL onderzoekt waar we heengaan en hoe de digitale toekomst eruitziet. Daarom stellen we een aantal vragen aan Daniëlle Koeken die als Manager Digitale Dienstverlening bij Mitros de stuwende krachten is achter de ontwikkeling van qlinker: de woningcorporatie in je broekzak.

Kun je iets vertellen over de achtergrond van qlinker?

Daniëlle Koeken: “Op initiatief van woningcorporatie Mitros is qlinker gestart om de huurderstevredenheid versneld te verhogen. De afgelopen jaren hebben we kunnen experimenteren om de droom van qlinker waar te maken: om er voor huurders te zijn wanneer zij dat nodig hebben – alles rond het huren van een huis zo makkelijk, snel, gebruikersvriendelijk en efficiënt mogelijk te maken.”

“Deze reis is gestart met de openingsvraag: wat zou er mogelijk zijn als je opnieuw kunt beginnen en de klant echt centraal kunt stellen? Met qlinker bouwen we de woningcorporatie om de klant heen. Een woningcorporatie waar de huurder zelf alles eenvoudig kan regelen, plaats- en tijdonafhankelijk. Waar mensen werken die tijd en energie hebben om er voor onze huurders te zijn en minder bezig zijn met processen en administratie. Op deze manier kunnen wij ons als woningcorporatie richten op de dingen die ertoe doen: het begeleiden van onze huurders wanneer daar behoefte aan is.”

“Onze grootste uitdaging was om de app zo intuïtief te maken dat iedereen het snapt en makkelijk kan gebruiken. In testpanels hadden we huurders van verschillende leeftijden en komaf. Het was mooi om te zien dat al deze huurders met onze app konden werken. Daarnaast is ons opgevallen dat de regelgeving binnen onze branche ons soms dicteert wat we moeten doen, en minder ruimte laat voor wat we zouden willen doen.”

Wat is qlinker eigenlijk en hoe werkt het?

Koeken: “We digitaliseren en automatiseren zoveel mogelijk processen en handelingen. Zodat je als huurder met een druk op de knop van je smartphone alles kunt regelen. En dat er ruimte en tijd is om in contact met huurders te zijn wanneer dat nodig is. Onze qlinker-huurders zijn tevreden met onze app en dienstverlening. Zij helpen ons tegelijkertijd om verbeteringen te signaleren en door te voeren. Samen kom je verder.”

Voor wie is qlinker bedoeld?

Koeken: “De qlinker-app is alleen voor huurders van qlinker. Een woningzoekende kan de app downloaden en als er woningen zijn, dan komt er een pushbericht om hem daarop te attenderen. De woningen worden uiteraard aangeboden via het woonruimteverdeelsysteem.”

Wat is ervoor nodig is een 100% digitale corporatie te zijn?

Koeken: “Een digitale corporatie bestaat niet alleen uit techniek, maar vooral uit de mensen achter de techniek, mensen met een superklantgerichte houding. Uiteraard kan digitaliseren niet zonder techniek, maar de techniek staat ten dienste van de klant; hoe kan een klant zo snel en simpel mogelijk geholpen worden.”

“Helemaal digitaal worden is met qlinker nog niet gelukt. De oplossing is bijvoorbeeld niet wenselijk – voor de huurder- of niet mogelijk door regelgeving. We blijven op deze punten zoeken naar antwoorden. Bijvoorbeeld met het verbeteren van AI – onze chatbot- kunnen steeds meer klantinteracties door techniek overgenomen worden.”

Hoe ziet de toekomst van qlinker eruit?

Koeken: “Voorheen hadden we Mitros en qlinker naast elkaar bestaan, met ieder een eigen architectuur en procesvoering. Hier is voor gekozen om qlinker helemaal opnieuw te laten starten, zonder rekening te hoeven houden met bestaande systemen. We hebben altijd de intentie gehad om ontwikkelingen bij qlinker door te voeren bij Mitros, waar mogelijk. Nu zijn we aan het onderzoeken hoe we de app binnen Mitros kunnen gaan gebruiken. Een mooie en spannende nieuwe fase.”

“Over 10 jaar heeft technologie weer een sprong gemaakt en is er ongetwijfeld weer the next tech thing op de horizon verschenen. In de verre toekomst kunnen we dromen over self healing buildings. Voor over 10 jaar lijkt het me persoonlijk mooi als een conversational bot zodanig veel intuïtiever en intelligenter is zodat je niet meer weet of je met een mens of een machine spreekt. Dus mogelijkheden te over om in de toekomst te blijven werken aan onze innovatieve oplossingen.”

Dit interview verschijnt tevens in bewerkte vorm als artikel in het e-book Digitale Transformatie van Corporaties dat alle leden van CorporatieNL medio 2021 ontvangen.