Woonpunt digitaliseert in samenwerking met PWCo

Digitaal / 21 februari 2019
Colin van Gulik
Colin van Gulik
Marketing- & Communicatiemanager, PWCo

Woonpunt heeft in september 2018 besloten om de managementinformatievoorziening te gaan digitaliseren. Aanleiding hiervoor bestaat uit het willen terugdringen van de foutgevoeligheid, het sneller kunnen anticiperen op de juiste informatie en het verminderen van het papiergebruik. Om dit project succesvol af te ronden besloot Woonpunt ondersteuning van PWCo in te schakelen. We spraken met Baktash Olomi, Business Controller & Projectleider BI bij Woonpunt.

Op de vraag hoe Woonpunt in contact is gekomen met PWCo liet Baktash weten dat Woonpunt bekend is met Luc Wolfs en PWCo vanuit het verleden. Het contact is altijd gebleven. Zodra er bij een project sprake is van benodigde ondersteuning, wordt het netwerk ingezet. Baktash: “Het is logisch dat je het netwerk inzet om de juiste ondersteuning te vinden. Voor dit project was PWCo de juiste keuze”.

“Geen Ferrari, maar een Volkswagen”

Als een organisatie een externe partij aantrekt om te ondersteunen bij een project, is er meestal sprake van ontbrekende kennis of capaciteit. Het is dan van belang om zoveel mogelijk informatie te verzamelen om de juiste keuzes te kunnen maken. Baktash: “Als opdrachtgever willen we vaak alle toeters en bellen erop, een Ferrari. PWCo is continu duidelijk geweest met wat wel kan en wat niet kan. We kozen uiteindelijk voor een Volkswagen. Ze hebben goed naar ons geluisterd en er werd bij iedere uitdaging gezocht naar een passende oplossing.”

Woonpunt en PWCo hebben gezamenlijk kaders gesteld bij dit project om niets aan het toeval over te laten. Baktash: “Normaal wordt er vaak ja geknikt om de opdracht te verkrijgen. Persoonlijk vind ik het fijner als er duidelijk wordt gezegd waarom iets beter niet kan worden gedaan. Je komt dit zelden tegen en zeker binnen de ICT wereld. PWCo focust zich op de klant en zet zich in om precies te leveren waar de klant behoefte aan heeft”.

Samenstelling projectteam

Gedurende dit soort projecten is samenwerken en communicatie cruciaal. Om dit goed in te kleden is een duidelijke rolverdeling vereist. Zodoende is iedereen op de hoogte van de verantwoordelijkheden en taken. Baktash: “Dit is aan de voorkant duidelijk afgesproken. Daarnaast probeer ik het klimaat van één team te creëren, waarbinnen iedereen elkaar kan en mag bekritiseren. Dat is denk ik ook de reden dat het hier goed loopt binnen het team”.

De samenstelling van het projectteam bestaat uit drie medewerkers van Woonpunt en twee medewerkers van PWCo. Daarnaast is het MT van Woonpunt projecteigenaar en heeft Luc Wolfs een adviserende rol. De samenwerking tussen beide partijen is zeer soepel verlopen, aangezien iedereen hetzelfde doel voor ogen hield.

Op de vraag hoe Baktash het samenwerken met PWCo heeft ervaren, antwoordde hij enthousiast: “Iedereen wordt erbij betrokken. Luc heeft vooral de juiste kennis en ervaring door zijn corporatieachtergrond. Ruud vraagt constant door en blijft adviseren, hij is dus niet alleen bezig met maken. Canio is zeer innovatief en heeft heel wat moois voor ons neergezet. Woonpunt zocht een nieuwe stijl van dashboarding, meer speels en meer parameters. Er zijn tig van dashboards aangeleverd waar direct mee gewerkt wordt.”

Samen naar de volgende fase

Over de toekomstige samenwerking tussen Woonpunt en PWCo bestonden geen twijfels volgens Baktash. “In 2019 gaan we fase drie in. We willen deze fase niet zonder PWCo ingaan. We zijn zeer tevreden met iedereen dus hebben absoluut geen reden om een andere partij in te schakelen. We blijven in contact omtrent de nieuwste ontwikkelingen en hoe wij dit op kunnen pakken. Wij blijven dit bijsturen en ook zeker PWCo hierbij betrekken.”

Over Woonpunt

Woonpunt biedt betaalbaar en prettig wonen aan middels ruim 18.000 woningen in Zuid-Limburg. Woonpunt focust zich al honderd jaar op huurderstevredenheid op alle fronten. Ze betrekken de huurders actief bij het beleid en bij het zorgen voor een prettige woonomgeving. Ze zoeken actief de samenwerking op met andere maatschappelijke partners. Bezuinigingen en veranderende wet- en regelgeving vragen erom samen tot creatieve oplossingen te komen. Boven de prioriteiten voor de komende jaren staan twee thema’s: leefbaarheid en dienstverlening.


Tijdens het Digital Event leer je alles over de digitale transformatie. Het event staat volledig in het teken van ‘werken met digitalisering’. Je bent van harte welkom om daarbij te zijn. Bekijk het programma, de sprekers en de deelnemers.