Broekhuizen: “Stop met praten óver de klant en ga in gesprek mét de klant”

Corporatie / 21 februari 2017
Redactie
Redactie
Redactie, CorporatieNL

Lenig en strategisch denker. Aanjager van verandering. Onconventioneel. Dat is hoe Karin Broekhuizen zichzelf omschrijft. Op 18 april is zij de dagvoorzitter tijdens het congres ‘Klant en corporatie’ en wij stellen haar graag even aan je voor.

Als interimmanager en strategisch adviseur ondersteunt zij organisaties in het publiek maatschappelijk domein. Hoe ziet zij ‘klantgerichtheid’? We stelden haar een viertal vragen zodat je haar alvast een beetje leert kennen. Lees vooral verder, want ze geeft ook tips!

Leer onder meer van Actium, Knab Bank, Woonbedrijf, Belastingdienst en Welbions. Reserveer je tickets. Voorbeelden uit de praktijk wisselen we af met inzichten uit de theorie. Sectorspecifieke cases vullen we aan met best practices van buiten de sector. Elke deelnemer aan het congres vertrekt met een heldere visie en een to-do-list voor de eigen organisatie.

Wat zijn vanuit jouw optiek de belangrijkste veranderingen bij de klant in de komende jaren?

“Een belangrijke uitdaging is het verduurzamen van het bestaande bezit, zowel op energiegebied als in het zorgen dat bewoners langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Daarmee komt de focus meer te liggen op de zittende huurder, in plaats van de toekomstige huurder. Dat vraagt om een nog gerichter klantcontact waarin een duurzame relatie wordt opgebouwd om te weten wat er speelt, in plaats van eenmalig contact.”

Hoe kun of wil je daarop inspelen vanuit jouw organisatie/vakgebied?

“Door medewerkers en klanten bij elkaar te brengen in bijeenkomsten, het contact te leggen en daarbij het goede gesprek te faciliteren.”

Wat is ervoor nodig om klantgericht te blijven of zelfs klantgerichter te worden in de toekomst?

“Nog steeds een aandachtspunt: stop met praten óver de klant en ga in gesprek mét de klant.”

Wat is je belangrijkste praktische tip voor anderen die meer klantgericht willen werken?

“Ga het gewoon DOEN. Ga aan de slag met nieuwe concepten, diensten en doe pilots. Wacht niet totdat de ultieme manier van klantgericht zijn is ‘bedacht’, maar vind het gaande weg – bottom-up gestuurd – met elkaar uit.”

Meld je hier aan voor het praktische en inspirerende werkcongres over klantgericht werken. Er zijn nog enkele tickets beschikbaar.