Data.. daar moeten wij ook iets mee

Digitaal / 14 februari 2019
Marten Middendorp
Marten Middendorp
, Republiq

Er is steeds meer data beschikbaar. Eigen data, maar ook data uit openbare bronnen. Heel interessant, maar hoe laat je data zo voor je werken dat je er ook daadwerkelijk iets mee kan? Ik laat je zien hoe je met een grote hoeveelheid data om kan gaan.

Afgelopen november was ik op de smart city expo in Barcelona. Een beurs vol ontwikkelingen waar je het gemak van ziet. En tegelijkertijd het ongemak dat erbij komt kijken wanneer het gaat om het opgeven van privacy (ik bepaal zelf wel wat ik doe. En ja, soms parkeer ik niet zo netjes). Alle Europeanen die we spraken hadden het overigens over regulering en de grote waarde van vrijheid van het individu. Dat stelt dan toch gerust.

Ontwikkelingen gaan snel: alle apparaten krijgen een sensor en beeldherkenning wordt gemeengoed. Gemak dient de mens. Het lijkt me fijn als ik niet hoef om te rijden naar een parkeerplaats of als de bus niet zijn route rijdt, maar mijn route.

Data en vastgoed

Vertalen we dat naar ons eigen vakgebied, dan zou ik het fijn vinden om te weten wat de dynamiek is van de buurt en de woningmarkt. Hoe mijn vastgoed ervoor staat en wat het energieverbruik is. Ik zou de data willen gebruiken voor beleidsvorming in plaats van controle.

Het mooie is dat je dat niet allemaal zelf hoeft te meten. Veel data is gewoon beschikbaar en dat wordt alleen maar meer. Woningen hoef je niet meer zelf in te meten. Het duurt niet lang meer voordat we onderhoudsinspecties doen met beeldherkenning. Van opnames die bijvoorbeeld Cyclomedia nu al maakt van heel Nederland. En als we uitrekenen wat verduurzaming kost voor één corporatie, dan is het niet veel werk om dat te herhalen voor de andere 2 miljoen corporatie woningen.

Het wordt makkelijker om gegevens te koppelen en het wordt makkelijker om ze overzichtelijk te presenteren. En daarmee komt datascience uit het domein van de computernerds in ons eigen werkgebied. Veel corporaties willen dus ook ‘iets’ met data. De vraag is dan hoe je die innovatie zou kunnen stimuleren.

Ik zie op dit moment drie manieren om dat te doen:

  1. De Parteon manier

    Een heel zichtbare datafabriek om data bewustzijn in de organisatie te vergroten. Er zijn verschillende stakeholders bij elkaar gebracht en er is wat geld om te pionieren. Er worden vragen ontlokt uit de primaire processen, waar een team van pioniers in data en digitalisering mee aan de slag gaat. De bedoeling is, om snel tot resultaat te komen of het initiatief op tijd te stoppen als het tegenvalt. Ontwikkelprojecten gaan bijvoorbeeld over datakwaliteit, onderhoud en vastgoedsturing. Als een innovatie succesvol is, dan wordt het in het primaire proces geborgd. Dus: pionieren in de datafabriek, borgen in het managementinformatiesysteem.

  2. De Sité-woondiensten manier

    Als je als kleine corporatie wel van ‘evidence based vastgoedsturing’ houdt, maar niet de omvang en kennis hebt voor een eigen datateam, dan koop je het data platform in. Een combinatie van eigen data uit het primair systeem met open data, van in dit geval Republiq. Dashboards voor belangrijke managementinformatie over de prestatie van het eigen vastgoed, de dynamiek van wijken en buurten en de kosten en opbrengsten van verbetering en verduurzaming. Een data analist is op afroep beschikbaar bij specifieke vragen.

  3. De Woonstad manier

    Woonstad investeert in data vaardigheid in een aparte afdeling Innovatie. De afdeling werkt op neutraal terrein op een creatieve plek, het CIC in Rotterdam. Zij leiden eigen mensen op in Power BI van Microsoft voor data analyse. Eigenlijk zou je deze datascientists kunnen zien als Excel goeroes in een nieuw jasje, met nieuw en krachtiger instrumentarium. In het innovatie team worden allerlei datavragen opgelost. Van prestatiemeting van het vastgoed tot opsporing van woonfraude.

Welk model past, is afhankelijk van de schaal, arbeidsmarkt en het innovatief vermogen van de corporatie. Er is in ieder geval voor elk type corporatie een kans om iets met data te doen.

Meer voorbeelden van data in het vastgoed kun je vinden op www.republiq.nl.


Tijdens het Digital Event leer je alles over de digitale transformatie. Het event staat volledig in het teken van ‘werken met digitalisering’. Je bent van harte welkom om daarbij te zijn. Bekijk het programma, de sprekers en de deelnemers.