Persoonlijk aangevallen
Net als Simon, hebben heel veel mensen last van dit soort opmerkingen of directheid van collega’s. Ook feedback ervaren ze vaak als kritiek. Ze trekken het zich persoonlijk aan, voelen zich persoonlijk aangevallen. Daarom gaan ze ook vaak in de verdediging.
Feedback ontvangen is vaak net zo moeilijk als feedback geven!
Blinde vlek
Het belang van feedback is groot. Het verbetert de sfeer, de relatie, de samenwerking en daarmee dus de resultaten. Belangrijk is dat we elkaar aanspreken op de zogenaamde ‘blinde vlek’. Dat helpt een collega meteen in zijn of haar persoonlijke ontwikkeling, want uw eigen ‘blinde vlek’ kent u niet.
OEN
Hoe kunt u voorkomen dat u in de verdediging schiet als je feedback krijgt? Als iemand u aanspreekt en u merkt dat er kritiek of feedback aankomt: denk even aan de bedoeling van feedback en aan de mogelijkheid dat u aangesproken wordt op uw blinde vlek. (Dat is dus een kans voor persoonlijke ontwikkeling!) Stel uzelf open. Luister rustig naar wat de ander te zeggen heeft. Waardeer de eerlijkheid van de ander. Stel vragen. Check of u het goed begrepen hebt. Vragen stellen helpt echt om minder weerstand bij uzelf te ervaren.
Onthoud dus: OEN (Open – Eerlijk – Nieuwsgierig)
En Simon? Die gaat vragen aan zijn collega wat hij precies bedoelde met de opmerking. Een volgende keer wacht hij daar geen 3 dagen mee.
Meer weten over feedback geven en ontvangen? Vraag naar de mogelijkheden van een open of incompany training.