Feedback van een Brabants worstenbroodje

Corporatie / 07 juni 2016
Marion Muller - van der Flier
Marion Muller - van der Flier
Trainer-coach, CorporatieNL

Simon had zijn examen 'Energieprestaties en duurzaamheid' gehaald en trakteerde de aannemer en een paar directe collega’s op Brabantse Worstenbroodjes. Ze zaten net gezellig in de kantine toen er een collega van een andere afdeling langsliep. Hij keek naar Simon en zei: “Dat zou ik nooit zo gedaan hebben”. Simon had 3 dagen later nog last van de opmerking. “Wat zou die collega bedoeld hebben?” “Heb ik iets verkeerd gedaan?”

Persoonlijk aangevallen

Net als Simon, hebben heel veel mensen last van dit soort opmerkingen of directheid van collega’s. Ook feedback ervaren ze vaak als kritiek. Ze trekken het zich persoonlijk aan, voelen zich persoonlijk aangevallen. Daarom gaan ze ook vaak in de verdediging.

Feedback ontvangen is vaak net zo moeilijk als feedback geven!

Blinde vlek

Het belang van feedback is groot. Het verbetert de sfeer, de relatie, de samenwerking en daarmee dus de resultaten. Belangrijk is dat we elkaar aanspreken op de zogenaamde ‘blinde vlek’. Dat helpt een collega meteen in zijn of haar persoonlijke ontwikkeling, want uw eigen ‘blinde vlek’ kent u niet. 

OEN

Hoe kunt u voorkomen dat u in de verdediging schiet als je feedback krijgt? Als iemand u aanspreekt en u merkt dat er kritiek of feedback aankomt: denk even aan de bedoeling van feedback en aan de mogelijkheid dat u aangesproken wordt op uw blinde vlek. (Dat is dus een kans voor persoonlijke ontwikkeling!) Stel uzelf open. Luister rustig naar wat de ander te zeggen heeft. Waardeer de eerlijkheid van de ander. Stel vragen. Check of u het goed begrepen hebt. Vragen stellen helpt echt om minder weerstand bij uzelf te ervaren.

Onthoud dus: OEN (Open – Eerlijk – Nieuwsgierig)

En Simon? Die gaat vragen aan zijn collega wat hij precies bedoelde met de opmerking. Een volgende keer wacht hij daar geen 3 dagen mee.

Meer weten over feedback geven en ontvangen? Vraag naar de mogelijkheden van een open of incompany training.

Dit artikel is een bijdrage van Marion Muller (Vaart in Samenwerken) aan aan de CorporatieNL Auteurschallenge.