Financiering van digitalisering: trends, noodzaak en uw keuzes

Digitaal / 18 juni 2016
Aart Cooiman
Aart Cooiman
Sr. Sector specialist Bouw & Vastgoed & Woningcorporaties, Rabobank REF

Ook woningcorporaties ontkomen niet aan verdergaande inzet van ICT-technologie in de bedrijfsvoering. We worden steeds verrast door de snelheid waarin oplossingen ontstaan, sneller dan dat we eigenlijk het bijbehorende probleem als probleem hebben geïdentificeerd. Het is tijd om niet meer eerst op zoek te gaan naar een geïsoleerd probleem en daar een oplossing voor te maken of kopen.

Financiering van digitalisering – wat zijn de trends, wat is de noodzaak, welke keuzes heeft u te maken als corporatie

Laten we beginnen bij de start. Stel uzelf enkele vragen:

  • Wat is de strategie?
  • Welke doelen streven we na?
  • Wat willen / kunnen onze klanten?
  • Hoe worden we én effectiever én efficiënter?

ICT is een onmisbaar hulpmiddel

Alles kan, maar wat wilt u bereiken?

Ik zie 3 grote bewegingen:

  1. Klanten zoveel mogelijk zelf laten doen. Wanneer de klant dat wil, flexibel en betrouwbaar. Portals en apps voor de gangbare devices worden opgezet, gemaakt, in gebruik genomen en verbeterd.
  2. Medewerkers zo veel mogelijk bij de bron alle informatie laten vastleggen. Dit ter vermijding van dubbel werk, zoekraken van informatie, fouten in verwerking, vertraging en kosten, door gebruik te maken van handheld devices met geïntegreerde – maar goed beveiligde – toegang tot de bedrijfssystemen.
  3. De administratie verdergaand integreren met het verhuurproces aan de voorkant van het klantcontact en het volledig digitaliseren van de archieven wordt al jaren gedaan. Hier is mogelijk nog wel verbeterpotentieel. Meer kansen voor verbeteringen zien we ook aan de achterkant van het verhuurproces, bij de administratie bij de verwerking van ontvangsten van huurbetalingen. Omdat ook bij de bank de toepassingen van nieuwe ICT-technologie steeds voortgaat, zijn er mogelijkheden gekomen om deze administratieve last van de woningcorporatie te verkleinen. Daarnaast zijn de ontwikkelingen in het betalingsverkeer, zoals de afschaffing van de acceptgiro per uiterlijk eind 2018, gelegenheden om het betalingsverkeer met huurders te verbeteren en de verwerking ervan te vereenvoudigen. Hierin kan uw Rabobank u zeker mee helpen.

Alle bovenstaande bewegingen zijn direct gekoppeld aan de interne bedrijfsvoering waarvan de financiering voor investeringen in de eigen cashflow kan worden opgevangen. Daar waar nodig kan met een kredietfaciliteit een liquiditeitskrapte tijdelijk worden opgevangen.

Ik wens u veel wijsheid toe bij het benutten van de onvermoede grote mogelijkheden die ICT u biedt!

Dit artikel is een bijdrage van Aart Cooiman (sectormanager Woningcorporaties Rabobank) aan de themaweek ‘De digitale corporatie’.