Nico Overdevest spreekt 10 november op congres CorporatieNL: “Digitalisering werkt als een olievlek.”

Digitaal / 22 augustus 2016
Redactie
Redactie
Redactie, CorporatieNL

10 november is het zover. Een donderdagmiddag leren en laten inspireren tijdens het congres dat CorporatieNL organiseert over de transformatie naar de digitale corporatie. De corporatie van de toekomst. Wat houdt dat precies in? En welke gevolgen heeft dit voor jou, het wonen, de klant, de organisatie en de maatschappij? Leer over digitale ontwikkelingen en hoe je deze vertaalt naar jouw organisatie. Wissel van gedachten met andere corporaties en organisaties en krijg inzicht in de best practices van nu en morgen.

Wil je hier ook bij zijn? Bemachtig vandaag nog je ticket.

Langzaamaan verklappen we op CorporatieNL.nl een aantal van onze sprekers. Bestuurders en managers van toonaangevende corporaties, de directie van Microsoft, ontwikkelaars van apps, organisatie-experts, wetenschappers en innovators.

Een tipje van de sluier: Nico Overdevest over de digitale corporatie

We bijten het spits af met Nico Overdevest (lid van Raad van bestuur Rochdale). Tijdens het congres – om 14:00 uur om precies te zijn – gaat hij verder in op de gaat op de praktijkcase ‘Van Rochdale naar DigiRochdale’. We laten hem vandaag alvast aan het woord over de corporatie van de toekomst. Waarom is digitalisering zo belangrijk, waar gaat de sector op digitaal gebied naartoe en wat kunnen klanten van Rochdale verwachten?

Digitalisering

“Digitalisering en Robotisering van werkprocessen heeft zowel een positief effect op de klanttevredenheid als op de efficiency van ons werk. Via ‘Mijn Rochdale’ stimuleren wij de zelfredzaamheid van onze klanten. Veel mensen willen anno 2016 ook graag zelf hun zaken regelen. Een betere efficiency leidt tot lagere beheerkosten en dus een lagere kostprijs. Hierdoor kan ons sociale huurbeleid worden gefinancierd of kan extra worden geïnvesteerd in nieuwbouw of woningverbetering.

Wat klanten kunnen verwachten

“Door de ontwikkelingen die nu plaatsvinden, de vernieuwing van ERP-systemen en de recente livegang van ons huurdersportaal, zullen de klantprocessen verder verbeteren. De klant kan ons steeds beter digitaal bereiken en zijn zaken zelf online regelen. Wij verwachten dat dit leidt tot een hogere klanttevredenheid.”

Trends in de sector

“Digitalisering werkt als een olievlek. Zie bijvoorbeeld de toename van het aantal webwinkels, het breidt nog immer verder uit. Op steeds meer onderdelen zal digitalisering ook bij corporaties een rol spelen. Werk wordt ondersteund of zelfs overgenomen door geautomatiseerde oplossingen. Ik verwacht dat er door data te verzamelen over onze bewoners of ons bezit, nieuwe vormen van dienstverlening ontstaan. Ook verwacht ik betere persoonlijke communicatie door onder meer het gebruik van sociale media. Van onze woningen verkrijgen we in de toekomst meer data (sensors, slimme meters). Dit gaan we inzetten voor slimmer onderhoud. Waar dit exact gebeurt en hoe snel dit gaat, is moeilijk te voorspellen, ik denk wel dat het sneller zal gaan dan we nu soms inschatten.”

Zo help je jouw organisatie naar een hoger (digitaal) niveau 

Naar aanleiding van het congres dat CorporatieNL op donderdagmiddag 10 november organiseert over de transformatie naar de digitale corporatie, is er een leergang ontwikkeld: De bouwstenen van de digitale corporatie’. Leer onder meer hoe je als woningcorporatie productief kunt anticiperen op de technologisch ontwikkelingen en de constant veranderende vragen uit de maatschappij. Lees meer en meld je aan.