“Een conflict is een situatie waarin 2 of meer partijen methodes hanteren, doelstellingen nastreven of waarden aanhangen die, daadwerkelijk of in de perceptie van de partijen, onverenigbaar zijn en daardoor in botsing komen.”
Omgaan met conflicten
Conflicthantering gaat over het begrijpen en herinterpreteren van dit soort situaties om een positieve uitkomst te creëren. Ga jij conflicten het liefst uit de weg? Of heb je er eigenlijk helemaal geen moeite mee? Het heeft te maken met wie je bent en hoe je in elkaar zit. Als je last hebt van conflicten, realiseer je dan dat conflicten helemaal niet erg hóeven te zijn. En dat er vele manieren zijn om conflicten aan te gaan. Wrijving geeft immers glans! Meer inzicht in hoe jij om kunt gaan met conflicten krijg je met het Thomas-Kilmann-Instrument voor Conflicthantering (TKI).
In conflictsituaties kunnen we je gedrag langs 2 basisdimensies beschrijven:
- Assertiviteit: de mate waarin je probeert aan de eigen wensen te voldoen.
- Bereidwilligheid: de mate waarin je probeert aan de belangen van de ander tegemoet te komen.
5 stijlen
Deze 2 gedragsdimensies kunnen worden gebruikt om 5 specifieke stijlen voor het hanteren van conflicten te definiëren. Je kunt kortweg 5 conflicthanteringsstijlen gebruiken. Dit zijn:
- “Twee weten vaak meer dan één” (samenwerken)
- “Overstelp je vijand met (overdreven) vriendelijkheid” (toegeven)
- “Deel het verschil” (compromis zoeken)
- “Goed is goed genoeg” (vermijden)
- “De baas heeft altijd gelijk” (doordrukken)